În 2015, organizația noastră a adoptat o nouă viziune pentru dezvoltarea cercetășiei din România, viziune care cuprinde creșterea calității educației, respectiv dezvoltarea unor programe calitative cercetășești pentru copii și tineri.

Atunci când vorbim despre creșterea calității unui program educativ vorbim deopotrivă de dezvoltarea programului cercetășesc pentru copii și tineri, dar și despre formarea adulților care urmează să implementeze acest program. Așa s-a născut Woodbadge, un program conceput pe structura și direcțiile de la nivel mondial ale cercetășiei, adaptat la nevoile și realitățile din România. 

Ne-am propus încă de la început, alături de cei 10 cercetași din grupul de lucru, să creăm un program care să sprijine adulții cercetași să organizeze activități pentru copii și tineri cu ușurință, să poată să se adapteze la nevoile societății de astăzi și să adopte un stil de viață care are o componentă de învățare continuă. 

Sistemul de formare al adulților – Woodbadge – se întinde pe un an de zile și conține atât sesiuni de formare, cât și învățare online, atât activități practice, ușor de implementat acasă cu cercetașii din comunitatea locală, dar și mentorat și coaching din partea unor cercetași cu experiență. 

Sesiunile de formare au scopul de a pregăti adultul, indiferent de momentul când a venit la cercetași, pentru a realiza activități educative pentru copii și tineri. Astfel, pe parcursul acestui an de formare, cercetașul deprinde cunoștințe, abilități și atitudini în 13 domenii considerate esențiale în cercetășie, respectiv: 

  • Primii pași în cercetășie reprezintă istoria organizației, modul în care suntem organizați, elementele de bază ale cercetășiei și ce ne definește ca o mișcare educativă în România. 
  • Modulul de Imagine și reprezentare are ca scop dezvoltarea unor abilități de prezentare a cercetășiei în fața cercetașilor, a părinților lor și a publicului larg, cât și a păstrării unității imaginii noastre în țară. Vrem ca fiecare cercetaș, indiferent de vârstă, să poată să explice ce reprezintă eșarfa de cercetaș pe care o poartă la gât și ce face el sau ea la cercetași. 
  • Atunci când vorbim despre activități alături de copii și tineri este necesar să vorbim și despre Protecția copilului. Mai exact, vorbim despre cum ne asigurăm că fiecare individ este în orice moment în siguranță, că nu există abuzuri de nici un fel și că dacă ele se întâmplă există un sistem prin care se iau măsuri în scopul protecției cercetașilor.
  • Pedagogia cercetășească reprezintă domeniul care stă la baza cercetășiei și abordează de la cum învață copiii la cum se dezvoltă pe parcursul vieții, ce înseamnă metoda scout și cum se aplică ea la fiecare grupă de vârstă.
  • Pentru că cercetășia parcă nu se simte la fel fără partea de joacă și joc, avem un modul de formare în Animație socio-educativă. Practic, voluntarii adulți învață despre metodele prin care pot introduce jocul ca element principal în activități și cum să gestioneze o gașcă de copii sau tineri. 
  • Acordarea Primului ajutor este o abilitate pe care fiecare dintre noi ar trebui să o dețină; mai mult decât atât, în contextul cercetășesc unde interacționăm cu copii și tineri, este necesar să putem acorda primul ajutor în orice situație. 
  • Practic în natură este domeniul care abordează natura ca parte esențială a cercetășiei: orientare cu busola, o hartă sau GPS, mersul în drumeție, dormitul în natură, pregătirea unei tabere de cercetași și construcțiile necesare pentru aceasta.
  • Domeniul Spiritualitate înseamnă dezvoltarea unei atitudini și a unei percepții pozitive despre trăirea unei vieți cu semnificație, lucruri pe care ni le dorim pentru fiecare dintre voluntari.
  • Cercetășia este o mișcare deschisă pentru toți, astfel că a fost necesar să abordăm subiecte despre Diversitate și incluziune, despre cum putem să ne asigurăm că fiecare dintre cercetași este inclus în grupuri, că are aceleași posibilități și oportunități, și că activitățile noastre sunt adaptate pentru ca fiecare copil sau tânăr să poată participa la ele. 
  • Dezvoltarea durabilă este unul dintre domeniile noi introduse în societatea noastră și este în strânsă legătură cu asigurarea unui echilibru între ce producem, ce consumăm și ce rămâne pentru mai departe, în toate aspectele vieții noastre.
  • Domeniul Leadership face parte din abilitățile secolului XXI și parte din strategia noastră de a încuraja tinerii să devină mai responsabili și independenți, iar acest lucru înseamnă ca adulții de astăzi să devină lideri autentici și integri.
  • Atunci când învățăm să comunicăm eficient cu toți cei din jurul nostru, reușim să ne facem înțeleși și să îi înțelegem și pe ceilalți mai ușor. Astfel s-a format și domeniul Comunicare.
  • Și pentru că vorbeam la început despre componenta învățării continue, am introdus un modul despre Ciclul de viață al adultului în cercetășie care sprijină adulții cercetași să își găsească rolul potrivit în organizație, în funcție de competențele pe care le dobândesc și de ce li se potrivește cel mai bine. 

Prin acest program, ne dorim să sprijinim formarea unor adulți autentici și integri, care să poată să sprijine copiii și tinerii de astăzi și de mâine, pentru a construi o cercetășie sustenabilă în România. 

Articol scris de: Florina Pauleti și Diana Slabu, co-coordonatori Woodbadge