Național

Importanța educației non-formale și cum este aplicată în cercetășie

Publicat pe de Flavia

Foto copertă: Orizont Brașov

Foto: Scout ‘Sfânta Tereza’ Bucureșt

Educația non-formală poate ajuta tinerii să învețe noi abilități și cunoștințe

Educația non-formală a intrat în joc la sfârșitul anilor 1960, începutul anilor ‘70. Ea construiește abilități de cunoaștere prin învățare, în afara sferei educaționale clasice (școală, familie). Poate avea loc oriunde și oricând.

Acest tip de educație include diverse forme de dobândire a cunoștințelor și competențelor. Are loc în contexte care nu sunt considerate în mod normal contexte de învățare. Atunci când o persoană are o experiență nouă, vede, aude, face lucruri noi și apoi reflectă asupra situației. Atunci va dobândi, fără să vrea, noi cunoștințe.

Spre exemplu, făcând o drumeție în Munții Retezat, tinerii pot afla informații geografice, precum ce este un lac glaciar, ce sunt rocile cristaline sau cum arată o depresiune. Vor înțelege mai ușor fenomenele de modelare climatică și vor reține mai repede denumirile râurilor care trec pe acolo. 

Educația non-formală oferă tinerilor posibilitatea de a învăța într-un cadru flexibil

Educația non-formală poate avea loc în afara sau în cadrul școlilor și colegiilor și este rezultatul implicării tinerilor în alte activități decât cele de învățare propriu-zisă. Învățarea non-formală poate fi involuntară, făcând parte din viața de zi cu zi; prin urmare, este numită uneori învățare experiențială.

Atunci când urmărim în mod conștient un obiectiv, nu ne putem abține să nu învățăm lucruri care fac parte din acel obiectiv. Spre exemplu, un elev va fi mai interesat să învețe cum să creeze un curcubeu în laboratorul de fizică, decât să învețe despre reflecție, reflexie și ce este difuzia cu picăturile de apă din atmosferă, deși este exact același lucru. 

În activitățile cercetășești, ne axăm pe a face învățarea cât mai atractivă pentru copii și tineri. Le oferim jocuri și activități prin care să-și dezvolte o gamă largă de abilități, prin care realizează progrese semnificative, acumulând multiple cunoștințe. 

Pentru o mai bună înțelegere a importanței jocurilor în activitatea de învățare a copiilor și tinerilor, vă vom exemplifica două activități specifice cercetășești.

Foto: Verde+ Brănești

1.Activitatea „Pot să vorbesc despre mine”

Material necesar: o cameră de filmat sau un telefon cu spațiu de filmare

Grupă de vârstă: jocul este gândit pentru copii de 11-14 ani, dar poate fi adaptat pentru orice vârstă

Putem vorbi despre alții, dar cât e de ușor să vorbim despre noi? Participanții sunt invitați să povestească, în fața camerei, despre un moment din lor când au fost fericiți. În ordinea în care doresc, aceștia iau cuvântul și devin protagoniștii unui filmuleț de două-trei minute. După ce toți au povestit, grupul vizionează împreună filmulețele.

Ce învață copiii în urma acestui joc:

  • să își exprime propriile trăiri și sentimente într-un mod autentic
  • să adopte o atitudine pozitivă în ceea ce privește viața și oamenii
  • să relaționeze cu cei din jur în mod nediscriminat toriu fără a fi influențat de stereotipuri sau prejudecăți de ordin social religios etnic sexual și urmărește înlăturarea lor și a efectelor acestora
  • să își consolideze o personalitate echilibrată disciplinată cu un set personal de valori
  • să promoveze adevărul corectitudinea modestia și demnitatea

2.Activitatea „Ce vezi?”

Pregătire: Adună 5 sau 6 poze din reviste și ziare și pune-le pe o bucată mare de hârtie. Folosește ace sau bandă pentru a atașa pozele pe perete.

  1. Pune pozele pe perete.
  2. Dă-le participanților bucăți de hârtie simplă și spune-le să se uite la fiecare poză pe rând și să scrie 2 titluri, unul pozitiv, altul negativ.
  3. Când toată lumea e gata, lipește titlurile sub poze.
  4. Compară titlurile.

Discutați despre ceea ce s-a întâmplat în activitate și ce au invățat oamenii. Câte interpretări au existat pentru fiecare poză? Au existat persoane diferite care au văzut lucruri diferite în aceeași poză? Când citești ziare și reviste, la ce te uiți prima dată, la poze sau la titlul de articol?

Ce învață copiii în urma acestui joc:

  • despre perpetuarea stereotipurilor și prejudecăților prin media
  • folosirea și utilizarea proastă a imaginilor pentru a da informații și pentru a evoca răspunsuri emotive.
  • explorează felul în care sunt folosite pozele în presă
  • își dezvoltă capacități de analiză critică

Chiar dacă este mult mai ușor să faci o prezentare Powerpoint în care să definești ce sunt Știrile False sau să spui cât de important este să spui adevărul și să nu îi judeci pe ceilalți, impactul va fi mult mai mic. 

Copii și tinerii, fiind implicați în mod direct în situațiile despre care învață, vor recepționa mult mai ușor mesajul și vor aplica cunoștințele acumulate în viața de zi cu zi, dezvoltându-se pe toate planurile (social, intelectual, afectiv etc.). 

Educația non-formală ajută tinerii să dezvolte o etică puternică a muncii

Educația non-formală combinată cu lucrul cu tinerii s-a dovedit a fi o modalitate de a ajuta tinerii din comunitățile defavorizate să depășească dezavantajele pe care le experimentează și să contribuie activ la dezvoltarea lor personală și a comunității din care fac parte.

Spre exemplu, în România, cu sprijinul Organizației Cercetașii României, tinerii din întreaga țară au ocazia de a organiza un festival local, numit Festivalul Luminii, prin care oferă comunității ateliere, muzică sau diverse spectacole. Prin intermediul proiectului, cercetașii dezvoltă competențe practice, precum muncă administrativă, managerierea timpului, relații publice, marketing, leadership, lucru manual și lucru în echipă. Festivalul Luminii este organizat de tineri cu vârsta cuprinsă între 14 și 24 de ani, cu îndrumarea adulților. 

Un nou proiect cercetășesc ce are loc la sediul din București și care se axează pe lucrul cu persoane vulnerabile, îndeosebi persoane strămutate (refugiați), ajută copii, tineri și adulți ucraineni să se reintergeze în societate. Folosind tehnici și metode de intervenție prin artă, ludic și educație non-formală, Scout Edu Hub oferă participanților activități interactive ce urmăresc formarea abilităților de viață.

Foto: Nocrich

Pentru a reuși să avem un impact asupra câtor mai multe persoane aflate în România și pentru a ajuta grupurile locale să organizeze activități în cât mai multe orașe, am creat două ghiduri. Acestea pot fi folosite de liderii cercetași, de profesori, educatori și de alte persoane care lucrează cu tineri. Ambele ghiduri au fost create cu sprijinul UNICEF.

Le mulțumim autorilor, Ana Maria Anghelescu, Andrei Dobre și Daniela Stroia pentru implicare și pentru munca depusă care contribuie la misiunea noastră, de a lăsa lumea mai bună decât am găsit-o. 

Gata Oricând!

Alte articole utile:

Acțiunile cercetașilor:

Surse:

  1. https://www.getmyuni.com/articles/non-formal-education
  2. https://www.coe.int/en/web/lang-migrants/formal-non-formal-and-informal-learning
  3. https://www.coe.int/en/web/enter/non-formal-education-youth-work
  4. https://www.getmyuni.com/articles/non-formal-education
  5. https://www.euroguidance.eu/career-development-through-non-formal-education

10 activități de consolidare a păcii pentru tineri

Publicat pe de Flavia

Articol tradus – 10 peace-building activities for young people de la WOSM

În calitate de cercetași, dorim să creăm o lume mai bună în care să existe pace, solidaritate, dialog și înțelegere.

Din moment ce știm că schimbarea începe cu noi, hai să lucrăm cu grupurile de cercetași pentru a construi o cultură a păcii în cercetășie! Aceasta poate include ajutarea cercetașilor să se simtă liniștiți cu ei înșiși, cu semenii și cu familia lor, cu comunitatea lor locală și, în cele din urmă, cu comunitatea lor globală. 

Cum îi învățăm pe tineri despre pace?

Pentru a vă ajuta, am colectat 10 activități pe care liderii și mentorii de la cercetași le pot facilita tinerilor – cinci pentru copiii sub 11 ani și cinci pentru cei mai mari.

Amintiți-vă, chiar și cei mai tineri cercetași pot contribui și pot prelua conducerea în construirea unei culturi a păcii.

Activități de consolidare a păcii pentru copii (sub 11 ani)

1. Safe Spaces (Spații Sigure)

În Cercetășie, credem că toată lumea trebuie să lucreze împreună pentru a crea spații sigure. În calitate de Lider la Cercetași, ai responsabilitatea de a face tot ce poți pentru a crea un spațiu sigur pentru discuții. Dar fiecare cercetaș, chiar și cei mici, trebuie să contribuie.

În această activitate, copiii trebuie să descopere elementele care constituie un spațiu sigur și modul în care pot crea unul.

Faceți clic aici* pentru a obține instrucțiunile pentru Spații Sigure, iar pentru a accesa setul complet de activități despre „Sprijinirea refugiaților și a copiilor strămutați” clic aici**.

*https://www.scouts.org.uk/activities/safe-spaces/ 
**https://www.scouts.org.uk/about-us/help-others/community/supporting-refugees-and-displaced-children/ 

Creat de: The Scout Association in the United Kingdom în parteneriat cu Salvați Copiii

2. Slow Leak

Când suntem calmi și conștienți de noi înșine, suntem într-o poziție mai bună de a-i ajuta pe alții. Această activitate va ajuta la dezvoltarea conștientizării de sine și la exprimarea imaginației, oferind în același timp un sentiment liniștitor și calm.

În această activitate, participanții se relaxează în timp ce pretind că sunt baloane care se umflă și se dezumflă.

Găsiți jocul la paginile 9-10 din „Scouting in Humanitarian Settings Action Kit” – aici*

*https://members.scout.org/humanitarian-action-kit 

Creat de: World Organization of the Scout Movement (WOSM)

3. Helping Hands (Mâini de Ajutor)

Cu toții avem nevoie de cineva pe care să ne bazăm atunci când avem o perioadă dificilă. Uneori, trebuie să ne amintim că există persoane pe care ne putem baza. 

Înțelegând cine este sursa lor de sprijin, activitatea poate arăta tinerilor cercetași că nu sunt singuri atunci când se confruntă cu provocări.

Urmărește acest scurt video explicativ*, pentru a vedea cum se realizează activitatea.

*https://www.youtube.com/watch?v=KuCjMxsERO0 

Creat de: Scoutadelic 

4. Hunt the Ring (Vânează Inelul)

Ce înseamnă să faci parte dintr-o comunitate globală? Cum suntem toți conectați? Unele lucruri, cum ar fi tradițiile, cântecele sau ceremoniile ar putea arăta puțin diferit în locuri diferite, dar indiferent unde se află, cercetașii dobândesc abilități similare.

În activitatea Hunt the Ring, cercetașii se vor distra în timp ce învață despre diferențe, asemănări și solidaritate. Ei vor învăța un joc dintr-o altă țară care a fost afectată de conflict, apoi se vor gândi la jocurile lor preferate.

Faceți clic aici* pentru a obține instrucțiunile pentru Hunt the Ring.

*https://www.scouts.org.uk/activities/hunt-the-ring/ 

Creat de: The Scout Association in the United Kingdom în parteneriat cu Salvați Copiii

5. Dialogue Chat

Tinerii admiră liderii cercetași, profesorii și alți adulți din jurul lor. Putem ajuta la păstrarea unui spațiu sigur pentru copii atunci când au întrebări sau îngrijorări cu privire la evenimentele pe care le trăiesc sau despre care aud.

De asemenea, îi putem învăța abilități cheie de comunicare, cum ar fi dialogul, pentru a-i ajuta să aibă conversații productive și semnificative cu oameni din diferite medii și cu perspective diverse.

Pentru a începe, consultați aceste 10 principii pentru a ajuta copiii să învețe abilitățile de dialog – aici*.

*https://www.scout.org/news/story/how-introduce-principles-dialogue 

Creat de: WOSM

Activități de consolidare a păcii pentru tineri (11 ani+)

1. Negotiating the Meaning of Personal Choices 

Această activitate va ajuta la dezvoltarea abilităților de negociere și cooperare, în timp ce se construiește respectul față de ceilalți. Promovează deschiderea și curiozitatea.

Găsiți această activitate la paginile 14-15 din „Scouting in Humanitarian Settings Action Kit” – aici*

*https://members.scout.org/humanitarian-action-kit 

Creat de: World Organization of the Scout Movement (WOSM)

2. Displaced Cook-Off

În această activitate, cercetașii învață cum este viața celor care trebuie să gătească și să mănânce după ce au fost strămutați. Face parte dintr-o serie de 24 de activități care îi ajută pe tineri să învețe despre conflict, primirea noilor veniți, implicarea comunității și multe altele. Activitățile sunt în 5 părți: (1) Identifică nevoia, (2) Planifică acțiuni, (3) Acționează, (4) Învăță și fă mai multe schimbări și (5) Spune lumii.

Faceți clic aici pentru a obține instrucțiunile pentru Displaced Cook-Off.

*https://www.scouts.org.uk/activities/displaced-cook-off/ 

Creat de: The Scout Association in the United Kingdom în parteneriat cu Salvați Copiii

3. Dialogo! Jocul

Dezvoltarea abilităților de dialog este o modalitate excelentă pentru tineri de a învăța cum să poarte conversații productive despre subiecte dificile și să exerseze ascultarea activă și autoreflecția

Dialogo! este un joc pentru tinerii lideri. Jocul te învață abilități de dialog, lucru în echipă, vorbire și învățare socio-emoțională.

Faceți clic aici* pentru a-l descărca gratuit – print-and-play în 8 limbi!

*https://www.kaiciid.org/what-we-do/dialogo-game 

4. Fake News Workshop (Atelier de Știri False)

Răspândirea dezinformării sau a știrilor false poate provoca sau agrava situații de criză. Gândirea critică și capacitatea de a evalua veridicitatea informațiilor au devenit o abilitate esențială pentru navigarea în lumea modernă.

Partajarea informațiilor fiabile poate ajuta la promovarea păcii și la o înțelegere exactă a situațiilor de criză și a persoanelor afectate. În acest atelier, cercetașii vor dezvolta abilități de gândire critică și vor învăța să evite știrile false și să caute surse de informații de încredere.

Găsiți-l la paginile 9-10 din acest ghid de educație pentru pace* (disponibil doar în Spaniolă momentan).

*https://scoutsfee.es/wp-content/uploads/2022/03/SCOUTS-POR-LA-PAZ-links.pdf 

Creat de: Federación de Escultismo en España

5. Celebrate Heroes of the Day (Sărbătorește Eroii Zilei) 

O modalitate simplă de a construi încredere, colaborare și un sentiment de speranță este încurajarea oamenilor să identifice ceea ce merge bine și să recunoască oamenii care contribuie în acțiuni cu impact pozitiv. Acest lucru se poate realiza folosind câteva instrucțiuni simple:

  • Pentru început, cereți participanților să completeze spațiul liber: „un moment pozitiv pe care l-am trăit astăzi este…” și „Sunt recunoscător pentru că…”
  • Apoi, cereți participanților să se gândească la impactul pe care alți oameni îl au asupra unor momente care au avut un rezultat bun, completând aceste spații libere: „Vreau să recunosc implicarea [numele persoanei] pentru că el/ea [ce a făcut] și care a contribuit/a ajutat cu [rezultatul]”
  • Faceți un pas mai departe, întrebând participanții: „Care sunt diferitele Hero Awards (apreciere, exprimată prin cuvinte, acțiuni sau obiecte) pe care vrem să le prezentăm astăzi și cui ați dori să le prezentați?”
  • Alocă timp participanților să-și împărtășească poveștile.
  • În final, organizați o ceremonie de premiere improvizată și informală! Luați în considerare utilizarea unor obiecte simbolice pentru premii.

Mulțumim tuturor liderilor cercetași, mentorilor și voluntarilor dedicați care contribuie la educația pentru pace. Munca voastră este vitală pentru a realiza o lume mai bună pentru toți.


Toamna se numără colegele noi

Toamna aceasta a adus cu ea schimbări în Echipa Executivă.

Ne-am luat rămas bun de la draga noastră colegă Bianca Iloaia, care a cârmuit proiecte verzi și uscate, pe mări adânci și lungi și late. Îți mulțumim! Și am urat Bun venit (și reVenit 😉) noilor colege, Flavia Barbu – Content Creator și Iulia Mitrache – Secretar Administrativ, și le-am rugat frumos să ne spună două vorbe despre ele.

Continuă să citești „Toamna se numără colegele noi”

Apeluri de angajare: Manageri Proiecte / Coordonator Centru Educațional

Ne pregătim pentru o toamnă activă și avem nevoie de sprijinul tău!

Cercetășia a oferit în ultimii 30 de ani, un program educațional captivant pentru mii de copii și tineri. Educația cercetășească dezvoltă caractere puternice și construiește comunități durabile, de încredere. În continuare, avem nevoie de sprijinul tău pentru a putea duce programul cercetășesc mai departe și a putea sprijini copiii și tinerii refugiați. Hai în echipa noastră!

Poziții deschise:

  • Manager Proiecte
  • Fundraiser / Manager Proiecte Corporate
  • Coordonator Centru Educațional

De ce ai vrea să fii parte din echipa noastră?

  • Program flexibil și apartenență la o echipă motivată să contribuie la misiunea cercetășiei;
  • Salariu net și diverse bonificații (1 Martie, Crăciun, Paște, zi de naștere);
  • Bicicletă de serviciu / decontarea transportului;
  • Ai acces la evenimentele de formare și dezvoltare locale, naționale sau internaționale;
  • Zile de voluntariat și zile de concediu suplimentare;

Citește detaliile despre fiecare poziție deschisă mai jos și Hai în echipa noastră!

Continuă să citești „Apeluri de angajare: Manageri Proiecte / Coordonator Centru Educațional”

Cercetășia le oferă tinerilor un spațiu sigur pentru a învăța din greșeli. De la eXplorator la Erou Mesager al Păcii. Un interviu cu Bianca Iloaia-Pîrvulescu

Anul trecut, 2021, Bianca Iloaia-Pîrvulescu a fost unul dintre cei 25 de eroi Messenger of Peace recunoscuți de WOSM (World Organisation of the Scout Movement). 

Anul acesta, 2022, la invitația biroului regional Scout, Bianca a călătorit în Regatul Arabiei Saudite pentru a sărbători 10 ani de la înființarea Programului Messengers of Peace. A avut o experiență frumoasă și transformatoare pe care, profitând de faptul că lucrăm în același birou, am rugat-o să mi-o povestească în detaliu. Așadar, citind articolul de mai jos, poți afla și tu povestea ei (de la început) și multe alte lucruri valoroase și interesante.

A fost odată ca niciodată Bianca.
Cercetașă, membră a Centrului Local Aetos Drobeta-Turnu Severin, Bianca a trăit cercetășia din mai multe roluri – la început ca beneficiar, ca voluntar, lider și șef de Centru Local, apoi ca membru al Echipei Executive ONCR.
…și-apoi Bianca a devenit Erou – Mesager al Păcii. 

Continuă să citești „Cercetășia le oferă tinerilor un spațiu sigur pentru a învăța din greșeli. De la eXplorator la Erou Mesager al Păcii. Un interviu cu Bianca Iloaia-Pîrvulescu”

Apel de angajare – Responsabil atragere fonduri

Programul educațional cercetășesc și-a pus deja amprenta în peste 100 de comunități și avem nevoie de sprijinul tău pentru a avea resursele necesare astfel încât programul nostru să ajungă la cât mai mulți copii și tineri!

 

Poziție deschisă: Fundraiser / Responsabil atragere fonduri

 

Localizare: București, sediul național

Continuă să citești „Apel de angajare – Responsabil atragere fonduri”

Avem o nouă colegă în Echipa Executivă!

Miruna s-a alăturat echipei noastre executive în rolul de Secretar Administrativ. 

„De mulți ani îmi place să mă implic, ca voluntar, în cadrul organizațiilor neguvernamentale din România și să aduc plusvaloarea personală.

Când am văzut oportunitatea de a mă alătura Organizației Naționale „Cercetașii României”, de data aceasta din rolul de secretar administrativ, am considerat că reprezintă sansă mea să continui, într-o organizație neguvernamentală de o anvergură impresionantă, dar din altă poziție.

Continuă să citești „Avem o nouă colegă în Echipa Executivă!”

Viața la frontieră prin ochii cercetașilor (VIII)

Ce este acest jurnal? 

Am deschis apelul la solidaritate pentru ucraineni în prima zi de război. În mai puțin de 5 ore, s-au mobilizat grupuri de voluntari în peste 15 orașe, Gata Oricând! să ofere cazare și să transporte oameni care fug din calea războiului. 

Mai mult ca oricând, în asemenea momente de criză, putem vedea cu claritate rezultatele și impactul programului educațional cercetășesc care le formează tinerilor caractere puternice și abilitățile de viață necesare pentru răspuns rapid și acțiune în comunitate. 

Continuă să citești „Viața la frontieră prin ochii cercetașilor (VIII)”