(Cum) să vorbim despre războiul din Ucraina (II)

Am pregătit următoarele sfaturi pentru liderii cercetași din țară, dar acestea pot fi utile și pentru educatori, părinți sau voluntari care lucrează cu copii și tineri în ONG-uri. Acest articol este o continuare / dezvoltare a primul articol pe acest subiect, pe care îl puteți regăsi aici.

Ca educator cercetaș, cum să te comporți în fața războiului din Ucraina? Ce să le spun cercetașilor și cercetașelor? Ce acțiuni să întreprindă? Cum să vă susțineți? 

Declanșarea războiului din Ucraina este un eveniment care necesită acțiuni chibzuite și o atitudine responsabilă din partea tuturor, în special a celor care au impact asupra educației tinerilor. Un reflex firesc poate fi tendința de a acționa spontan și de a te implica în acțiuni de ajutor, atât tu, cât și unitatea ta. Trebuie să ne amintim însă că sarcina principală a liderilor cercetași este activitatea educațională, în care siguranța copilului / tânărului este o prioritate, înțeleasă ca siguranță fizică și psihică. Să ne asigurăm că mesajele și acțiunile noastre iau în considerare anxietatea care poate fi cauzată de această situație și nu generează anxietate suplimentară. Va fi util să păstrați rutina obișnuită de lucru, ritmul întâlnirilor și ritualurile echipei, fiind totodată deschis în a discuta despre emoții și a vă implica în activități adecvate vârstei cercetașilor sau cercetașelor.  

În orice conversație despre război și situația din Ucraina este necesar să avem  grijă de persoana care pune întrebări. Fii atent, trăiește-ți emoțiile, acceptă-le în tine și în ceilalți. Nu nega sau escalada emoțiile tale. Gândește-te dacă ceea ce vrei să spui este un mesaj pe care un copil sau un tânăr care se află în fața ta îl poate înțelege. Uneori, mai ales în cazul cercetașilor mai tineri, oferă răspunsuri simple („în Ucraina este periculos acum, oamenii se tem și ne îngrijorăm și noi pentru ei”), în loc de povești detaliate. Modul în care interpretezi anumite evenimente și felul în care vorbești despre ele construiește o imagine a situației. Vorbește cu respect și despre fapte.  

Vorbește despre fapte și date. Nu catastrofa, permite-ți să „nu știi”. Niciunul dintre noi nu este specialist în război. Dacă nu știți răspunsul la o întrebare, răspundeți „Nu știu”. Este mai bine decât să discuți idei despre o situație necunoscută. Vor fi greu de evitat întrebările cercetașilor despre posibilitatea unui război și în România. Aceasta este o întrebare importantă. Când răspundeți, concentrați-vă pe fapte. Astăzi Rusia a atacat Ucraina și știm asta. Astăzi suntem în siguranță – acest lucru trebuie subliniat pentru a nu crește anxietatea copilului. Să ne concentrăm pe a fi în situația prezentă, aici și acum. Să nu ne facem viziuni și planuri de viitor, mai ales de genul „ce am face în cazul lui x”. 

Dacă în conversație există păreri foarte radicale sau stereotipe, merită să întrebați cu interes: „De ce crezi asta?”, „De unde ai această informație?” și să explici cu calm contextul mai larg. Încercați să utilizați informații verificate. Este bine să fii pregătit pentru diferite puncte de vedere și opinii despre conflictul actual și emoțiile puternice care le însoțesc. Dacă în echipa sau grupul dvs. sunt oameni din Rusia sau Ucraina, ar trebui să fiți deosebit de atenți la sentimentele lor și să vă asigurați că vor să participe la discuțiile despre conflictul actual. 

EMOȚII 

Nu vă prefaceți că subiectul nu există sau este ușor pentru noi. 

Nu evita subiectul, deși este dificil – nu te preface că nu se întâmplă nimic, ci urmărește cu atenție ce faci și de ce. Facem parte din comunitate și acest subiect va apărea oricum în acțiunile de strângere de fonduri, într-un fel sau altul. Pregătește-te pentru faptul că subiectul războiului va apărea în timpul întâlnirilor cercetașilor. Când te obișnuiești cu acest gând, îți va fi mai ușor să te ocupi de el la întâlnire. În același timp, asigurați-vă că munca cercetășească decurge cât de mult (pe cât posibil în situația actuală!) în conformitate cu ritmul stabilit.  

Războiul din Ucraina este o situație unică și foarte dificilă. Dacă simțim tensiune în legătură cu asta, să spunem clar. Numiți-vă emoțiile și nu le ascundeți, nu încercați să le subestimați. Tensiunile vor fi oricum vizibile și, diminuându-vă emoțiile, îi spuneți celuilalt că poate nici emoțiile sale nu sunt binevenite. Cu toate acestea, gândiți-vă cât de sigur este pentru dvs. și interlocutorul dvs. să le exprimați. Spuneți direct: „aceasta este o situație dificilă, sunt supărat de ea, voi cum vă simțiți? 

Să nu judecăm emoțiile și reacțiile copiilor și tinerilor noștri 

Fiecare dintre noi poate reacționa diferit la aceeași situație. S-ar putea să te simți dispus să vorbești despre război, despre nevoia de a te implica în eforturile de ajutorare, despre teama pentru tine și cei dragi sau e posibil să nu vrei să abordezi subiectul – fiecare dintre aceste reacții este în regulă și merită să faci un loc pentru fiecare dintre ele. Copiii au dreptul de a fi copii și de a nu fi interesați de politică și război, așa că respectați dorința de a vă juca și de a funcționa în mod obișnuit. Acesta nu este un moment bun pentru educația istorică. Încercați să nu generați asocieri și transferuri inutile.  

Dacă observați o schimbare în comportamentul unei persoane, puneți întrebări, încercați să numiți ceea ce vedeți. Doar pentru că nu vorbim despre frică nu înseamnă că va dispărea. Sarcina adulților este să-i ajute pe copii să facă față dificultăților și să le numească.  

Amintiți-vă că în mediile noastre există oameni de diferite vârste, deci și cu diferite niveluri de maturitate emoțională și capacitatea de a-și comunica emoțiile. Încercați să observați emoțiile, să le puteți gestiona, iar în relația cu ceilalți să arătați empatie, fără a vă lăsa copleșiți de emoțiile celorlalți.

ACȚIUNE

Verificați ce știu copiii și de ce cunoștințe au nevoie 

Merită să limitați singur urmărirea informațiilor despre război, dar și să le sugerați acest lucru copiilor și  tinerilor. Este greu să le verificăm credibilitatea, iar excesul lor mărește anxietatea pe care o simțim. (Notă: TikTok este saturat cu conținut din Ucraina, multe înregistrări ale atentatelor sunt false). Dacă ești în contact cu părinții copiilor și tinerilor  din grupul tău, este o idee bună să-i încurajezi să facă același lucru și să monitorizezi chiar mai mult decât de obicei la ce se uită copiii lor. 

Acesta este un moment bun pentru a-i întreba dacă știu ce sunt știrile false și dacă sunt conștienți că nu toate informațiile care vin la noi sunt adevărate. Poate că au propriile idei despre cum să verifice informațiile sau poate că trebuie să fie îndemnați (întrebând adulți de încredere, verificând în alte surse, pe site-uri confirmate și credibile etc.). 

Nu spori sentimentul de neputință – concentrează-te pe sfera ta de influență 

Vrei să acționezi și să ajuți? Grozav! Credem că sunteți gata să inițiați multe acțiuni de ajutor necesare și valoroase. De asemenea, vă puteți alătura activităților autorităților sau ale altor organizații neguvernamentale. Înainte de a propune unei echipe să se implice într-o anumită acțiune, luați în considerare dacă participarea la ea este adecvată vârstei și abilităților lor. Alegeți doar acele activități care sunt susținute de organizații binecunoscute care asigură siguranța voluntarilor. Acțiunea poate elibera tensiunea. Puteți vorbi despre cât de utile sunt astfel de acțiuni și care sunt scopul și sensul lor (ajutor real pentru refugiați, dar și gesturi care încurajează reflecția, gândirea, luarea de inițiative etc.). Atât ajutorul direct, cum ar fi organizarea de cadouri pentru cei nevoiași, cât și ajutorul simbolic, este valoros. De exemplu, realizarea de insigne galbene și albastre sau afișe care încurajează oamenii să participe la colectarea articolelor necesare pentru refugiați. Totul depinde de vârsta copiilor și tinerilor tăi. De asemenea, fii gata să refuzi să te implici într-o activitate. Să ne amintim că ceea ce distinge organizația de cercetași este frăția noastră, care poate (și trebuie) să fie realizată în primul rând prin a fi împreună. Poate fi util să direcționăm sprijinul către o anumită persoană – în condiții adecvate pentru persoana pe care dorim să o sprijinim. Să încurajăm acțiuni prietenoase față de copiii și tinerii din grupurile noastre – atât cei care vin din Ucraina, cât și toți cei care se simt anxioși. Nu uita de inițiativele comune care pot genera emoții bune. 

Ajutorul eficient este de obicei o activitate pe termen lung. Merită să planificați implicarea unui grup sau a unei echipe în ajutorarea Ucrainei în așa fel încât să fiți conștienți de următorii pași și de o perspectivă pe termen lung. Depinde de noi, liderii, să controlăm tendința de a acționa impulsiv, necugetat, și să-i învățăm pe copii și tineri să planifice. Este adevărat că acum este momentul să acționăm – și dacă ne simțim în măsură, ar trebui să ne angajăm în activități în funcție de vârsta și posibilitățile noastre. Totuși, să nu pierdem normalitatea și să o luăm copiilor. Războiul în curs, din Ucraina, tulbură pacea noastră și creează incertitudine. Dacă vrem să ajutăm eficient, ar trebui să avem grijă de sănătatea și siguranța noastră: să dormim suficient, să mâncăm, să facem exerciții și să facem mișcare, să bem cantitatea potrivită de apă, având grijă de noi. Dacă asigurăm îndeplinirea nevoilor noastre, îngrijirea nevoilor de bază ale copiilor și tinerilor noștri, vom putea oferi ajutor celorlalți mai eficient, mai mult timp și cu rezultate mai bune. În același timp, fii înțelegător cu tine însuți. Să nu ai așteptări nerealiste de la tine, că vei face totul 100%, că planul de întâlnire trebuie finalizat la minut sau că vei putea răspunde la fiecare apel, toate deodată. S-ar putea să observi o schimbare în comportamentul tău – observă-l, nu-l judeca. Întreabă-te, care este motivul reacției tale? 



Sursa txt: Jak rozmawiać o wojnie w Ukrainie | Związek Harcerstwa Polskiego (zhp.pl)