”Ne dorim să fim activi și gândul că participăm alături de atât de mulți cercetași la programul cercetășesc de pandemie ne amintește cât de multă forță de schimbare avem.” Așa începe mesajul unei tinere liceene de la cercetași care anul acesta s-a înscris cu echipa din care face parte, la programul special de pandemie pe care cercetășia l-a propus în această perioadă.
Programul educațional pilot conține un sistem de activități și provocări, pentru copii și tineri de la 7 la 24 de ani, care se pot desfășura în natură, atât individual cât și cu colegii din echipă. Aceste activități oferă cercetașilor un mediu sigur de dezvoltare luând în considerare limitările generate de COVID-19.
Peste 1600 de cercetași din România s-au înscris până acum în programul care propune să dezvolte într-un mediu sigur competențe, comportamente, valori și atitudini necesare cetățeniei active. Prin aceste inițiative, tinerii devin agenți ai schimbărilor pozitive și o sursă de inspirație pentru semenii lor din comunitate.
Deși pandemia ne-a redus interacțiunile față în față, și pe alocuri ne-a închis în casă, am găsit soluții să rămânem Gata Oricând pentru noi aventuri și să contribuim la educația copiilor și tinerilor, dezvoltându-le abilitățile de viață de care au atât de mare nevoile, mai ales în situații cum este cea prezentă.
Pentru că vrem ca cercetășia să continue și în pandemie, avem nevoie de sprijinul tău!
Donează acum pentru a ne oferi capacitatea de a continua programele cercetășești pentru cei 5500 de copii și tineri!
Odată cu pandemia, care a adus cu ea necesitatea izolării, în rândul cercetașilor a apărut întrebarea: „Cum să rămân un cercetaș fericit chiar și cu bocancii în cuier?”. Astfel că Echipa Națională de Diversitate și Incluziune a lansat acest proiect, care și-a propus să ofere câteva soluții pentru păstrarea stării de bine și a unei vieți armonioase în rândul cercetașilor adulți (seniori, lideri, voluntari) în perioada restricțiilor cauzate de pandemia COVID-19.
Acest proiect s-a desfășurat între 21 mai și 9 iulie, sub forma a 8 sesiuni online saptămânale cu tematici relevante precum echilibru emoțional, comunicare nonviolentă, focus mintal, reziliență, acceptare, orientare spre soluție și optimism, armonie între minte-corp-suflet, leadership.
În fiecare sesiune a fost invitată câte o persoană cu expertiză în domeniul mental health, care a împărtășit din cunoștințele și experiența sa pe un anumit subiect cu participanții, cercetași adulți.
În prima sesiune, ne-a fost alături Anca Burlacu, cercetașă cu experiență în facilitarea de sesiuni de coaching și livrarea de traininguri din aria Diversitate și Incluziune, dar și inteligență emoțională.
Împreună cu Anca am participat la Cafeneaua pentru Dialog, în care am aflat cum putem comunica mai bine prin dialog, care sunt principiile Dialogului pentru Pace și cum ele pot pot fi integrate în comunicarea de zi cu zi.
Invitata celei de-a doua sesiuni a fost Lăcrămioara Ocunschi, formator și lider cercetaș de 6 ani, trainer și coach, pasionată de comunicare și facilitare, cu experiență în susținerea a zeci de ateliere de comunicare cu empatie pentru adulți și copii, inițiatoarea Zilei Naționale a Empatiei și fondatoarea programului Școala de dresat dragoni. Împreună cu Lăcrămioara am explorat subiectul „Recunoștinţa – o practică mainstream sau contributor la starea mea de bine?” Am aflat care sunt pașii exprimării și practicii recunoștinței ce pot contribui în mod autentic la starea noastră de fericire și de bine? La sfârșitul workshop-ului am avut o metodă de conectare cu noi înșine și o tehnică de exprimare a recunoștinței care ne poate îmbunătăți conectarea cu oamenii importanți din viața noastră, precum și cel puțin trei obiceiuri eficiente de recunoștință.
În cea de-a treia sesiune am aflat de la Magor Csibi câte ceva despre Leadership în vremuri grele: cum inspiri și ai grijă de oamenii din jurul tău. Magor are mulți ani petrecuți în sectorul ONG, a fost director al WWF România și Coreea de Sud și este fondatorul publicației Think Outside the Box. Contribuie în prezent la dezvoltarea culturii organizaționale și la crearea unei noi generații de lideri în România. Împreună cu Magor am descoperit cum putem ajunge niște lideri mai buni, mai autentici și integri, mai ales în perioada aceasta, prin cursul interactiv, care a avut ca scop adaptarea la această criză, din punct de vedere al grijii față de ceilalți și al comunicării.
În a patra săptămână a proiectului, Nicu Romaniuc ne-a amintit că Muzica este în noi, muzica o facem noi. Muzica face parte din viața lui Nicu atât ca lider cercetaș, cât și profesional, iar în această sesiune online ne-a ajutat să înțelegem cât mai bine rolul muzicii în viața noastră, să conștientizăm sunetele cu care suntem bombardați și să reușim să cernem „gălăgia” din jurul nostru.
A cincea sesiune online a fost despre Armonia minte – corp – suflet. Împreună cu Sabin Mureșan am descoperit feluri în care să gestionăm energia noastră fizică, emoțională, mintală și spirituală, și cum să reușim să le aducem în armonie, în coerență pentru noi, cu cei din jurul nostru. Sabin a împărtășit cu noi din experiența lui de peste 20 de ani în domeniu, el este trainer acreditat HeartMath®. Lucrează ca life & business senior coach. Sprijină persoane și grupuri să se conecteze la cele mai bune resurse interioare, creând experiențe de învățare, autocunoaștere și conștientizare.
În urma sesiunii am rămas cu câteva idei de bază și resurse valoroase pe care le putem folosi pentru a trăi o stare de bine constantă în viața noastră.
În cea de-a șasea sesiune ne-a fost alături Oana Mitruț, formator pasionat de Diversitate & Incluziune, dezvoltare spirituală și Dialog pentru Pace. De la Oana am aflat importanța întrebării Cu ce pot să ascult azi?, am povestit despre ascultare: cât de importantă este, cum să învățăm să ascultăm activ, mai mult și mai bine, și, mai ales, ce beneficii poate aduce asta în viața noastră: pe plan personal, relațional și în comunitățile din care facem parte. Poți să o asculți și tu pe Oana din filmulețul următor și vei afla beneficiile acestei obișnuințe.
Sesiunea a șaptea a fost despre cum putem să ne dezvoltăm abilitățile de Orientare spre Soluție și cum putem să gândim și să acționăm cu Optimism pragmatic într-o perioadă în care aceste calități sunt extrem de necesare. Invitatul, Florin Ghindă, ne-a arătat instrumente de lucru, concepte și metode pentru orientare spre soluție și optimism, utile în viața personală și profesională și cu impact pozitiv și pentru colegi, prieteni, familie sau societate. Poți să parcurgi și tu programul online dezvoltat de Florin chiar aici și îl poți vedea pe el vorbind cu cercetașii adulți despre Orientarea spre Soluție și Optimism.
În cea de-a opta sesiune a fost invitată Diana Slabu, unul dintre experții în domeniul Adulți în Cercetășie al Regiunii Scout Europene, fondator al sistemului Woodbadge Romania și formator de peste 10 ani, dar și medic pediatru. Ea reușește să găsească echilibrul între toate activitățile și a împărtășit cu noi pașii prin care putem îmbunătăți această abilitate: Managementul timpului și al energiei: Cum să faci să ai timp pentru tot ce îți dorești să faci?
Am aprofundat împreună gestiunea timpului, găsirea echilibrului între voluntariat, viața personală și cea profesională și cum să luăm decizii într-un mod eficient, evitând sindromul de burn-out.
Ne bucurăm să putem să luăm în considerare, cu responsabilitate, reluarea activității cercetășești. În realizarea acestui obiectiv avem două priorități – siguranța cercetașilor și a comunităților lor și respectarea cu strictețe a normelor sanitare / legale care se aplică.
Așadar, orice activitate cercetășească se poate desfășura doar dacă poate îndeplini cumulativ toate condițiile de siguranță de mai jos, interpretate, ca principii, pentru orice context de desfășurare.
În funcție de parcursul pandemiei și de reacțiile autorităților relevante, regulile vor fi actualizate.
Distanțare – orice cercetaș, lider sau altă persoană care participă la activitate trebuie să păstreze în toate circumstanțele* o distanță de minim 2m față de orice altă persoană și trebuie să aibă asigurată o suprafață minimă de 4.5mp (utili la estimarea numărului limită de participanți într-un spațiu oarecare)
Aer curat și spații igienice – recomandăm ferm desfășurarea tuturor activităților comune doar în aer liber; în cazul în care o activitate are loc totuși în interior, orice spațiu în care se desfășoară trebuie să aibă o amplă și suficientă ventilație cu aer proaspăt de afară, pe tot parcursul activității (cele mai multe aparate de aer condiționat NU aduc aer din exterior, activitățile cercetășești NU se pot desfășura în spații cu astfel de aparate de aer condiționat). Activitățile au loc doar în spații care nu sunt zone de trafic / zone frecventate de multe persoane (mall, stații de transport în comun, puncte de alimentație publică, teatru, muzeu, biserică …) și pentru care se face sau se știe că s-a făcut o igienizare corectă / completă.
Măști – toți participanții poartă măști care să acopere nasul și gura la orice activitate în spații închise; aceeași măsură se aplică și pentru situația în care participanții la o activitate în aer liber trebuie să tranziteze / folosească temporar un spațiu închis.
Igiena mâinii și a feței: există tot ce e nevoie și în cantități suficiente pentru o igienă corectă în orice moment al activității (dezinfectant, apă și săpun) și aceasta se face în mod corespunzător (vezi mai jos)
Triaj și urmărire – toți participanții la orice activitate își fac un triaj (bazat pe o listă de întrebări și luarea temperaturii). La lupișori și temerari se ocupă părinții, la eXploratori, seniori lideri și alți voluntari – ei înșiși, ideal folosind o aplicație pe telefon sau o altă soluție digitală, înainte de a pleca de acasă spre activitate; Toți participanții de la activitate (cercetași sau invitați) sunt trecuți pe o listă (de asemenea, digitală în mod ideal) care ajunge în aceeași zi la Consiliul Centrului Local. Pentru toți participanții există un număr de telefon de contact.
Materiale, ustensile, echipament individual – materialele / uneltele / elementele de echipament utilizate în cadrul activității (sfoară, fișe, trusă de prim ajutor, veselă, sticlă de apă, haine, etc.) sunt strict individuale pentru a evita o eventuală contaminare prin atingere
Caracter privat – activitatea are un caracter privat – participanții la ea sunt strict membrii asociației (adeziune completată) sau persoane invitate nominal de către lideri. Chiar dacă se desfășoară în spații publice, activitățile sunt adresate DOAR membrilor organizației.
Comunicarea și acceptarea principiilor și a regulilor – responsabilul de activitate se asigură că toți cercetașii prezenți la activitate / și familiile acestora cunosc îndeaproape principiile care sunt necesar a fi respectate în derularea activităților
Siguranță și responsabilitate înainte de toate – responsabilul de activitate (întotdeauna un membru adult al ONCR) are răspunderea finală a deciziei de a face și / sau a continua o activitate pentru respectarea, fără întrerupere, în toate momentele, a acestor principii.
* singura excepție este atunci când pericolul pentru starea de sănătate a cuiva este mai mare decât cel de infecție – spre exemplu o situație de urgență sau aplicarea primului ajutor.
Organizația Națională “Cercetașii României” (ONCR) caută contabil(ă) cu experiență în domeniul ONG și contabilitatea de gestiune.
Dacă îți dorești un loc de muncă dinamic, în care să interacționezi cu mulți voluntari și să ai acces la o paletă largă de acțiuni în comunitate, te așteptăm în echipa noastră!
Prin propria ta muncă poți schimba lumea în mai bine, oferindu-ți propriile cunoștințe și abilități în serviciul unei mișcări educaționale internaționale, care de aproape 30 de ani oferă copiilor și tinerilor din România un program alternativ de dezvoltare a abilităților de viață, preponderent în natură. Credem în potențialul tinerilor și în responsabilizarea lor, pentru ca ulterior să-i revedem cetățeni responsabili și implicați în comunitatea lor.
Vrei să ni te alături în misiunea noastră? Citește detaliile de mai jos și așteptăm CVul tău însoțit de o scrisoare de intenție până la data de 14 iulie 2020 la adresa mihaela.girleanu@next.scout.ro
Responsabilități:
înregistrarea documentelor justificative în ordine sistematică și cronologică în evidențele contabile și de gestiune, cu generarea notelor și registrelor contabile și a balanțelor de verificare, în conformitate cu legislația în vigoare și în raport cu specificul și normele interne ale organizației;
întocmește și depune situațiile financiare anuale și declarațiile fiscale periodice, în termenele stabilite, conform legislației în vigoare;
încasare cotizații și întocmire situații trimestrial;
arhivarea documentelor financiare ale organizației;
întocmirea ștatelor de salarii cu calculul corect al costurilor aferente, în conformitate cu reglementările legale în vigoare; înregistrări în Revisal;
mentorarea membrilor din cadrul sucursalelor și filialelor în implementarea procedurilor financiare;
documentarea permanentă cu privire la modificările legislației în domeniul contabil.
Cerințe privind ocuparea postului:
studii superioare economice/ membru CECCAR;
experiență specifică de minim 3 ani privind contabilitatea ONG și contabilitatea de gestiune;
bune abilități de comunicare și relaționare;
cunoștințe bune de operare PC – MS Office (Excel, Word, etc.), cunoașterea programelor relevante îndeplinirii atribuțiilor conform fișei postului – programul de contabilitate SAGA C;
cunoștințe privind legislația financiar – contabilă în vigoare;
atenție la detalii, organizare, responsabilitate, operativitate, corectitudine, răbdare, perseverență, gândire proactivă în identificarea de soluții;
program: 40h/ săptămână
Beneficii:
mediu de lucru dinamic și motivant, într-o echipă tânără și implicată, în București;
remunerație financiară și un CIM pe perioadă nedeterminată;
acces direct la activitățile pedagogice cercetășești pentru copii, tineri și cele de formare continuă pentru adulți
Centrul Local „Aetos” Drobeta Turnu Severin și al său spirit civic a identificat rapid o necesitate a oamenilor afectați de consecințele pe care le-a adus pandemia. Căci dar din dar se face rai, așa a luat naștere un proiect prin care cercetași, sprijiniți de restul comunității, donează alimente neperisabile persoanelor care au nevoie de ajutor în această grea perioadă.
Am stat puțin de vorbă cu Daniela Borontiș, coordonatorul proiectului, de la care am aflat cum a decurs o poveste scrisă din plăcerea de a ajuta.
Cum a fost primită inițiativa de către comunitatea locală? Ați primit răspunsul pe care îl așteptați de la localnici?
A fost primită neașteptat de bine! A fost și pentru noi o gură mare de oxigen să vedem câți oameni au reacționat pozitiv la inițiativa noastră – ne-am luat energia și motivația de la comunitate și ni s-a reconfirmat că sunt mulți oameni frumoși în jurul nostru. Așteptările ne-au fost depășite, sinceră să fiu – inițial, ne-am gândit că vor dona alimente prietenii noștri și familia, fiindcă vedeam multă neîncredere în jurul nostru și multă teamă: de a ieși afară, de a interacționa, de a face orice în afara casei (sau în afara normelor). Iar propunerea noastră era un pic în afara zonei de confort. Dar localnicii ne-au surprins într-un mod foarte plăcut și ne-am simțit onorați că putem ajuta. Au fost oameni care au adus peste 20 kg de alimente neperisabile și au fost oameni care au adus un singur borcan de zacuscă și o pungă de paste, fiindcă au vrut să împartă din puținul lor cu ceilalți. Îi apreciem pe toți la fel de mult.
Care a fost contribuția cercetașilor în demararea proiectului?
Ideea a pornit de la întrebarea “Noi ce facem acum? Cum ne sprijinim comunitatea?”. N-a fost singura idee pe care am avut-o, dar a fost cea care a prins cel mai bine la noi. Ne-am tot gândit cum să facem, ce să facem – iar varianta de colectare de alimente neperisabile pentru familiile nevoiașe a fost cea câștigătoare. Suntem în această inițiativă alături de alte 2 asociații din oraș, ne place mult să colaborăm cu parteneri diverși. Cercetașii sunt încântați să contribuie – de la distribuirea postărilor pe social media și răspândirea mesajului (acesta a fost unul din lucrurile esențiale – ca munca noastră să aibă efecte, ea trebuia să fie cât mai cunoscută în comunitate. Una dintre postările noastre are 7.500 de vizualizări și 55 de distribuiri, fără niciun fel de reclamă plătită), până la identificarea familiilor nevoiașe sau primirea alimentelor venite din comunitate.
În ce măsură ați reușit să vă atingeți scopul propus până acum? Care este numărul familiilor ce au beneficiat de ajutorul adus de voi?
Sinceră să fiu, atunci când am început, nu am avut așteptări prea mari – ne doream să putem ajuta măcar câteva familii să treacă prin perioada asta mai dificilă. Nici nu știam cum vor reacționa oamenii, eram nesiguri și noi de toate restricțiile stării de urgență, plus acel sentiment de teamă care plutea în aer și pe care nu puteai să-l definești. Așa că nu ne-am stabilit ținte prea înalte. Doar că.. le-am depășit cu mult! Am reușit deja să ducem plase de vreo 12 kg fiecare la 46 de familii – săptămâna aceasta am mai strâns pentru 14 pachete și ne așteptăm ca și săptămâna viitoare să ducem cel puțin 10.
Cum v-ați adaptat metodelor de prevenție astfel încât să reduceți posibilitatea contaminării?
Nu a fost prea greu – oamenii care au venit să ne aducă alimente erau foarte precauți. Ne lăsau plasa într-un loc stabilit – iar interacțiunea noastră cu ei se făcea respectând distanța. Am avut gel dezinfectant și alcool sanitar pentru curățarea mâinilor – dar fiecare din cei care au venit aveau ei înșiși o sticluță de gel dezinfectant a lor. Impresia a fost că cei mai mulți oameni sunt responsabili cu privire la situația prezentă. Sau, poate, oamenii responsabili sunt cei care au venit să doneze alimente.
Vrem să ajutăm! Cum putem face asta?
Dacă sunteți din Drobeta Turnu Severin puteți veni să ne aduceți alimente neperisabile, la Pavilionul Alb din spatele scenei de la Pădurea Crihala – în fiecare zi, între 17:00 – 18:30.
Dacă vreți să susțineți inițiativa noastră de la distanță, puteți dona bani în contul nostru bancar RO70 BTRL RONC RT05 0009 4701 – îi vom folosi pentru achiziționarea de alimente cu care echilibrăm plasele aduse de ceilalți sau completăm acolo unde lipsește ceva.
Poate prea puțin se vorbește la noi despre Fair Trade (eng. comerț echitabil) și ce implică acesta din partea noastră, a consumatorilor, dar și a societății în general. Vă invităm să citiți acest articol și să aflați mai multe despre mișcarea #FairTrade și cum putem contribui într-un mod responsabil și sustenabil.
În fiecare an, în a doua sâmbătă a lunii mai, se sărbătorește Ziua Mondială a Fair Trade, anul acesta fiind pe 9 mai. Ea reprezintă o inițiativă a Organizației Mondiale Fair Trade, care se bucură de sprijinul a mii de cetățeni, producători și consumatori, precum și diverse organizații neguvernamentale și instituții guvernamentale.
Din prisma Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă, Mișcarea Fair Trade acoperă mai multe arii prin caracterul asigurării accesului pe piața globală a micilor producători din țările Lumii a Treia și prin oferirea unor condiții de muncă de calitate și a unui preț corect pentru produsele acestora.
”Mișcarea de Comerț Echitabil a fost dezvoltată pentru a susține producătorii din țările emergente, în special pe cei mai mici, să își îmbunătățească viața, într-o manieră sustenabilă. Prin sprijinul oferit de către consumatorii conștienți, Comerțul Echitabil s-a dezvoltat ca o soluție durabilă în lupta împotriva sărăciei și a crizei economice. Astăzi, impactul Comerțului Echitabil se manifestă nu numai asupra producătorilor, ci asupra noastră a tuturor. Comerțul Echitabil este o mișcare a oamenilor, făcută de oameni și pentru oameni.”, spune Natália Leal, WFTO Chief Executive.
Sunt produse care nouă ne sunt la îndemână și ni se par necesare. Poate ne este greu să credem că acestea au un proces atât de complex (cules, producție, transport – fiecare cu subetape) și uneori nedrept, prin care ajung în rafturile magazinelor. Aici ne referim la materii precum: bananele, cafeaua, ceaiul, bumbacul, ciocolata. Asociația Mai Bine a realizat un scurt material explicativ despre munca din spatele acestor produse pe cât de fundamentale pentru noi, pe atât de vitale pentru cei din mediile vulnerabile.
Comerțul echitabil este un instrument puternic pentru reducerea sărăciei și îndreptarea către dezvoltarea durabilă. De aceea, prin comportamentul nostru putem aduce o îmbunătățire a sistemului de producție-cumpărare. Astfel că, pe lângă să fim niște consumatori responsabili, trebuie să fim și niște consumatori informați.
Ne bucurăm să avem o inițiativă a unui grup de cercetași din Centrul Local Aetos din Drobeta-Turnu Severin care au creat hanorace și tricouri cu însemnele organizației, sub deviza #fairtrade, adică care sunt făcute din bumbac natural, iar faptul că poartă acest însemn de #fairtrade înseamnă că cei care le-au produs au primit un preț corect pentru munca lor și li s-a asigurat un mediu de lucru just. Ele pot fi achiziționate de către orice cercetaș luând contact direct cu cercetașii din Severin.
Au trecut aproape două luni de când ne aflăm la mare distanță unii de alții. Chiar dacă întâlnirile fizice nu au mai fost posibile, nu înseamnă că activitatea noastră s-a oprit aici. Grupurile de cercetași din toată țara au arătat că sunt Gata Oricând și în orice situație, iar cum adaptabilitatea și creativitatea sunt două dintre calitățile cu care ne mândrim. Ceea ce a ieșit este demn de apreciat, iar despre felul în care cercetașii noștri au făcut față situației actuale, aflați în cele ce urmează.
Știm cu toții că igiena a devenit, obligatoriu, primul lucru pe care îl facem de îndată ce intrăm în casă, iar acum ar fi bine să aflați și că Centrul Local (CL) Cabana Scout alături de CL Craiova promovează igiena corespunzătoare într-un mod distractiv și energic. Așa că data viitoare când te speli pe mâini, fă-o împreună cu cercetașii printr-un videoclip de nu mai puțin de 30 de secunde (atenție! minim 30, da?). Accesează-l cu un click aici !
Nu există nimic care să ne împiedice din a ne întâlni cu cei dragi, fie chiar și din spatele unui ecran. Fie că a fost vorba de puțină mișcare fizică pe care categoric ne-am dori să o facem într-o drumeție la munte (așa cum îi puteți vedea pe lupișorii din CL ALB București ), fie că am stat împreună la povești și depănat amintiri (cum îi putem vedea pe cercetașii fin CL Adormirea Maicii Domnului), ne simțim mai aproape unii de ceilalți.
Spiritul cercetășesc ne aduce acolo unde este nevoie de noi. Așa au luat naștere două proiecte prin care cercetașii CL Nicolae Decusara și CL Aetos Drobeta Turnu Severin au oferit ajutor comunităților prin donarea de alimente neperisabile familiilor care au nevoie de sprijin, pe timp de pandemie.
Știm deja că cercetașul este un artist fără egal, iar vremurile de izolare și distanțare nu aduc totodată și o lipsă de inspirație, ba din contră. CL Târgu Mureș ne-a ajutat să ne bucurăm de reinterpretarea creativă a două dintre mult iubitele melodii cântate de obicei în jurul focului de tabără: „Epilog” și „Perfect”. E timpul să desfacem o pungă de bezele și să ne punem bocancii la uscat! (sau mai bine zis, papucii?)
Și chiar dacă nici despre întâlnirile între grupurile de cercetași nu vă putem povesti, CL Cetatea Roșie Sibiu a găsit o metodă de a ne aduce din nou împreună: un concurs de vopsit ouă de Paște. Cercetașii au îmbrățișat provocarea și s-au întrecut în cele mai frumoase și colorate ouă. Încă trebuie să vă mai convingem că suntem artiști sub acoperire?
Pandemia ne-a dat peste cap toate planurile, ne-a afectat rutina zilnică și ne-a împins să reprogramăm evenimentele pe care le așteptam de la începutul anului, când singura noastră grijă era „Fără griji!”. Cercetașii simt dorul cuplit de activități, de ieșiri în natură, de timpul petrecut alături de prieteni, de cântările din jurul focului de tabără. De aceea suntem unii cu gândul la ceilalți, iar împreună reușim să trecem peste.
Jurnalul Cercetășesc de Pandemie surprinde noul nostru stil de viață, prin care vrem să oferim compasiune, conexiune și empatie cu fiecare dintre voi.
„Dacă îmi spunea cineva înainte că se poate face teatru online, probabil aș fi râs și aș fi susținut sus și tare că așa ceva este imposibil. Dar cum vremurile disperate necesită măsuri disperate, pandemia m-a surprins în garsoniera mea din București, cu o conexiune bună la internet și cu spațiul din sufragerio-dormitorul meu la dispoziție pentru a repeta zilnic în așa fel încât să nu rămân în urmă pentru stagiunea outdoor a teatrului la care lucrez.
Deși teatrul este o artă colectivă, cred că experiența asta îmi prinde bine. De la antrenamente fizice, la repetiții propriu-zise pentru statuile vivante pe care le am în repertoriu, întreg programul mă pune în situația de a fi propriul critic și a încerca să aduc produsul artistic într-o formă mult mai bună. Desigur, feedback-ul de la regizor este posibil, întrucât prin intermediul filmărilor, ne poate superviza evoluția. Ținem legătura prin call-uri video zilnice și primim mereu noi task-uri de îndeplinit.
Spre exemplu, acum, pe lângă momentele individuale, dansurile și monoloagele din spectacole, pregătesc o cercetare și o lucrare despre Grecia Antică. Am timp suficient și pentru exerciții fizice, pentru că un actor trebuie să își mențină rezistența, am timp și pentru studiu la chitara, pentru a citi tot ce mi-am propus să citesc de-a lungul timpului (deși nici o pandemie nu ar putea suplini timpul acesta), să încerc rețete noi și să încerc să îmi rezolv task-urile restante pentru celelalte activități în care sunt implicată.”
„În perioada aceasta mă număr printre cei care sunt nevoiți să ajungă la birou. Procesul de învățare e continuu și trebuie să ne asigurăm că rămâne așa indiferent ce obstacole întâlnește. Așa că folosindu-mă de lucrurile dobândite la cercetaș dau o mână de ajutor la transpunerea evenimentelor, trainingurilor și conferințelor în on-line.
În timpul pe care apuc să îl petrec acasă, am început să îmi bifez lucruri de pe lista de to-do, pe care le-am tot amânat până acum. Petrec mai mult timp în bucătărie și am reușit chiar să îmi organizez o mică grădină în balcon.
Trebuie să recunosc că lucrurile pe care le-am dobândit la cercetași mă ajută să trec mai ușor peste situația actuală și să caut partea pozitivă din ce se întâmplă. Anul acesta trebuia să mă deplasez împreună cu 400 de cercetași români în Polonia, însă din cauza COVID-19 evenimentul s-a amânat pentru vara anului 2021. Consider că a fost cea mai bună soluție pe care organizatorii puteau să o aleagă și mă bucur sincer că am mai primit încă 1 an în care pot organiza mult mai bine lucrurile și mă pot asigura că participanții vor avea parte de experiența vieții lor.”
Alex G Grigore, lider, Centrul Universitar București
„Ceea ce păreau a fi trei săptămâni de incursiune temporală și spațială acasă, departe de cercetașii mei de la CUB, de facultate și de străzile Bucureștiului s-au transformat rapid într-o aventură pe frontul răbdării, un front delimitat de câteva ferestre, vreo patru pereți ici-colo și o ușă spre lumea de afară. Lumea de afară ce brusc și-a sucit coordonatele și ne-a aruncat înăuntru, acolo unde niciodată nu ne-am fi gândit că putem fi de ajutor.
Deși munții îmi lipseau mereu și suspinam adesea că din camera din Regie nu răsar Bucegii, după două săptămâni suferința mea a atins cote nebănuite. Așa că am campat în Curmătura Dormitorului și am aprins un mare foc pe YouTube, visând la zilele în care îmi voi topi iarăși talpa bocancilor la focul de tabără.
E cel mai bun moment să fim loiali, utili, disciplinați, curajoși și plini de însuflețire. Să înțelegem mai bine prima lege a cercetașului, „își pune interesele ţării şi colectivităţii deasupra celor personale” și să continuăm să facem fapte bune zi de zi, oricât de neînsemnate ar părea ele aici, din Creasta Biroului de Acasă.”
Daria Preda, senior, Centrul Universitar București
Pandemia ne-a dat peste cap toate planurile, ne-a afectat rutina zilnică și ne-a împins să reprogramăm evenimentele pe care le așteptam de la începutul anului, când singura noastră grijă era „Fără griji!”. Cercetașii simt dorul cuplit de activități, de ieșiri în natură, de timpul petrecut alături de prieteni, de cântările din jurul focului de tabără. De aceea suntem unii cu gândul la ceilalți, iar împreună reușim să trecem peste.
Jurnalul Cercetășesc de Pandemie surprinde noul nostru stil de viață, prin care vrem să oferim compasiune, conexiune și empatie cu fiecare dintre voi.
„În primele zile când mi s-a dat parcă tot timpul din lume, mi se părea că ce se întâmplă e ireal și nu am știut ce să fac cu el. Pe parcurs m-am trezit și mi-am dat seama că acum e momentul. Momentul să mă pun pe scris, momentul să pictez ce aveam de mult timp în minte, momentul să citesc toate cărțile și să vizionez toate filmele de pe listă sau să învăț, cât de puțin, să gătesc.
Avem noroc cu numeroasele teatre care au luat inițiativă și nu au lăsat cultura să fie înghițită de pandemie. Urmăresc cu plăcere spectacolele oferite în online și, în paralel, lucrez la scrierea unei piese de teatru.
În ceea ce privește viața de cercetaș, fac video-call-uri împreună cu patrula și încercăm să ne facem planuri de back-up pentru evenimentele pe care le așteptăm de atâta timp: campuri locale, Festivalul Luminii, hike-uri.”
„Plănuiesc să-mi redecorez camera zilele următoare, iar în felul acesta mă pregătesc și pentru decorațiunile pentru Festivalul Luminii. Cred că datorită cercetașilor am reușit să îmi dezvolt latura creativă și mă bucură că, deși sunt ocupată cu facultatea online, reușesc să îmi ajut Centrul Local.”
„Pandemia m-a surprins acasă cu părinții mei și spre deosebire de marea majoritate a celor din jurul meu, am ales să mă reîntorc la Cluj, orașul unde locuiesc în mare parte din timp. Cred că sunt de 4 săptămâni de când am reînvățat să locuiesc cu colegii mei de apartament. Gătim împreună, mâncăm de cină împreună și facem cu schimbul la mers la cumpărături. Cred că astea sunt momentele care îmi reamintesc de cercetășie: locuitul în cort timp de o săptămână cu colegii de patrulă, ideea de a mânca împreună și de a împărți mâncarea astfel încât să ajungă la toată lumea.
Facem sau nu camp de vară? Când ne vom revedea? Care va fi prima activitate față în față? Sunt întrebări la care nu avem răspuns. Nu știm cum și ce o să fie o vreme de acum încolo. Putem însă să ne adaptăm situației actuale, să ne implicăm în comunitățile noastre și să ajutăm chiar și câte un pic acolo unde putem. Indiferent că e o acțiune mică sau e o colaborare cu alte organizații, ca Uniți pentru Alba.
Timpul e mai relativ ca oricând și cred că e un moment bun să avem grijă de cei din jurul nostru și de noi, să fim curajoși și încrezători în puterile noastre, vioi și plini de însuflețire. „
Florina Pauleti, lider, CL „Axente Sever” Alba Iulia
Ziua Pământului este o zi specială pentru Planeta Pământ, care s-a născut în data de 22 aprilie, la inițiativa senatorului american Gaylord Nelson în anul 1970, cu scopul de a trezi clasa politică din dezinteresul față de mediu. În timp, Ziua Pământului a devenit un manifest la nivel mondial, celebrată de milioane de oameni din dorința de a milita pentru un viitor mai bun al planetei noastre.
Știați că:
ONU (Organizația Națiunilor Unite) a declarat Ziua Pământului ca sărbătoare oficială a Planetei Pământ și voce comună a tuturor celor care vor să se gândească la un viitor mai verde. (2009)
NASA a lansat un site unde oamenii pot adopta părți ale Planetei Pământ. (2017)
Publicarea bestseller-ului Silent Spring (New York Times, 1962) și declararea Zilei Pământului au fost primii pași spre creșterea conștientizării publicului cu privire la mediul înconjurător, punând din ce în ce mai mult bazele unei preocupări mai profunde către natură.
1990 a adunat pentru prima oară 200 de milioane de persoane și 141 de țări care să celebreze Ziua Pământului și să ridice problemele de mediu pe scena globală.
În anul 2020, Ziua Pământului va marca 50 de ani cu activități globale, prin mobilizarea a cât mai multor oameni din toată lumea pentru acțiuni care să aducă transformări pozitive planetei noastre.
Ca parte a Mișcării Cercetășești, avem responsabilitatea de a avea grijă de Planetă la fel de cum avem grijă unii față de alții, iar făcând mici pași împreună putem face mari schimbări.
În pregătirea pentru celebrarea Zilei Pământului lansăm o temă de gândit. Acum este un moment excelent pentru a vă gândi la utilizarea voastră de materiale plastice acasă și să vă gândiți la modul în care îl puteți reduce: