Foto copertă: Orizont Brașov
Educația non-formală poate ajuta tinerii să învețe noi abilități și cunoștințe
Educația non-formală a intrat în joc la sfârșitul anilor 1960, începutul anilor ‘70. Ea construiește abilități de cunoaștere prin învățare, în afara sferei educaționale clasice (școală, familie). Poate avea loc oriunde și oricând.
Acest tip de educație include diverse forme de dobândire a cunoștințelor și competențelor. Are loc în contexte care nu sunt considerate în mod normal contexte de învățare. Atunci când o persoană are o experiență nouă, vede, aude, face lucruri noi și apoi reflectă asupra situației. Atunci va dobândi, fără să vrea, noi cunoștințe.
Spre exemplu, făcând o drumeție în Munții Retezat, tinerii pot afla informații geografice, precum ce este un lac glaciar, ce sunt rocile cristaline sau cum arată o depresiune. Vor înțelege mai ușor fenomenele de modelare climatică și vor reține mai repede denumirile râurilor care trec pe acolo.
Educația non-formală oferă tinerilor posibilitatea de a învăța într-un cadru flexibil
Educația non-formală poate avea loc în afara sau în cadrul școlilor și colegiilor și este rezultatul implicării tinerilor în alte activități decât cele de învățare propriu-zisă. Învățarea non-formală poate fi involuntară, făcând parte din viața de zi cu zi; prin urmare, este numită uneori învățare experiențială.
Atunci când urmărim în mod conștient un obiectiv, nu ne putem abține să nu învățăm lucruri care fac parte din acel obiectiv. Spre exemplu, un elev va fi mai interesat să învețe cum să creeze un curcubeu în laboratorul de fizică, decât să învețe despre reflecție, reflexie și ce este difuzia cu picăturile de apă din atmosferă, deși este exact același lucru.
În activitățile cercetășești, ne axăm pe a face învățarea cât mai atractivă pentru copii și tineri. Le oferim jocuri și activități prin care să-și dezvolte o gamă largă de abilități, prin care realizează progrese semnificative, acumulând multiple cunoștințe.
Pentru o mai bună înțelegere a importanței jocurilor în activitatea de învățare a copiilor și tinerilor, vă vom exemplifica două activități specifice cercetășești.
1.Activitatea „Pot să vorbesc despre mine”
Material necesar: o cameră de filmat sau un telefon cu spațiu de filmare
Grupă de vârstă: jocul este gândit pentru copii de 11-14 ani, dar poate fi adaptat pentru orice vârstă
Putem vorbi despre alții, dar cât e de ușor să vorbim despre noi? Participanții sunt invitați să povestească, în fața camerei, despre un moment din lor când au fost fericiți. În ordinea în care doresc, aceștia iau cuvântul și devin protagoniștii unui filmuleț de două-trei minute. După ce toți au povestit, grupul vizionează împreună filmulețele.
Ce învață copiii în urma acestui joc:
- să își exprime propriile trăiri și sentimente într-un mod autentic
- să adopte o atitudine pozitivă în ceea ce privește viața și oamenii
- să relaționeze cu cei din jur în mod nediscriminat toriu fără a fi influențat de stereotipuri sau prejudecăți de ordin social religios etnic sexual și urmărește înlăturarea lor și a efectelor acestora
- să își consolideze o personalitate echilibrată disciplinată cu un set personal de valori
- să promoveze adevărul corectitudinea modestia și demnitatea
2.Activitatea „Ce vezi?”
Pregătire: Adună 5 sau 6 poze din reviste și ziare și pune-le pe o bucată mare de hârtie. Folosește ace sau bandă pentru a atașa pozele pe perete.
- Pune pozele pe perete.
- Dă-le participanților bucăți de hârtie simplă și spune-le să se uite la fiecare poză pe rând și să scrie 2 titluri, unul pozitiv, altul negativ.
- Când toată lumea e gata, lipește titlurile sub poze.
- Compară titlurile.
Discutați despre ceea ce s-a întâmplat în activitate și ce au invățat oamenii. Câte interpretări au existat pentru fiecare poză? Au existat persoane diferite care au văzut lucruri diferite în aceeași poză? Când citești ziare și reviste, la ce te uiți prima dată, la poze sau la titlul de articol?
Ce învață copiii în urma acestui joc:
- despre perpetuarea stereotipurilor și prejudecăților prin media
- folosirea și utilizarea proastă a imaginilor pentru a da informații și pentru a evoca răspunsuri emotive.
- explorează felul în care sunt folosite pozele în presă
- își dezvoltă capacități de analiză critică
Chiar dacă este mult mai ușor să faci o prezentare Powerpoint în care să definești ce sunt Știrile False sau să spui cât de important este să spui adevărul și să nu îi judeci pe ceilalți, impactul va fi mult mai mic.
Copii și tinerii, fiind implicați în mod direct în situațiile despre care învață, vor recepționa mult mai ușor mesajul și vor aplica cunoștințele acumulate în viața de zi cu zi, dezvoltându-se pe toate planurile (social, intelectual, afectiv etc.).
Educația non-formală ajută tinerii să dezvolte o etică puternică a muncii
Educația non-formală combinată cu lucrul cu tinerii s-a dovedit a fi o modalitate de a ajuta tinerii din comunitățile defavorizate să depășească dezavantajele pe care le experimentează și să contribuie activ la dezvoltarea lor personală și a comunității din care fac parte.
Spre exemplu, în România, cu sprijinul Organizației Cercetașii României, tinerii din întreaga țară au ocazia de a organiza un festival local, numit Festivalul Luminii, prin care oferă comunității ateliere, muzică sau diverse spectacole. Prin intermediul proiectului, cercetașii dezvoltă competențe practice, precum muncă administrativă, managerierea timpului, relații publice, marketing, leadership, lucru manual și lucru în echipă. Festivalul Luminii este organizat de tineri cu vârsta cuprinsă între 14 și 24 de ani, cu îndrumarea adulților.
Un nou proiect cercetășesc ce are loc la sediul din București și care se axează pe lucrul cu persoane vulnerabile, îndeosebi persoane strămutate (refugiați), ajută copii, tineri și adulți ucraineni să se reintergeze în societate. Folosind tehnici și metode de intervenție prin artă, ludic și educație non-formală, Scout Edu Hub oferă participanților activități interactive ce urmăresc formarea abilităților de viață.
Pentru a reuși să avem un impact asupra câtor mai multe persoane aflate în România și pentru a ajuta grupurile locale să organizeze activități în cât mai multe orașe, am creat două ghiduri. Acestea pot fi folosite de liderii cercetași, de profesori, educatori și de alte persoane care lucrează cu tineri. Ambele ghiduri au fost create cu sprijinul UNICEF.
Le mulțumim autorilor, Ana Maria Anghelescu, Andrei Dobre și Daniela Stroia pentru implicare și pentru munca depusă care contribuie la misiunea noastră, de a lăsa lumea mai bună decât am găsit-o.
Gata Oricând!
Alte articole utile:
- (Cum) să vorbești copiilor și tinerilor despre război?
- (Cum) să vorbim despre războiul din Ucraina (II)
Acțiunile cercetașilor:
- Viața la Frontieră – o serie de 8 articole
Surse:
- https://www.getmyuni.com/articles/non-formal-education
- https://www.coe.int/en/web/lang-migrants/formal-non-formal-and-informal-learning
- https://www.coe.int/en/web/enter/non-formal-education-youth-work
- https://www.getmyuni.com/articles/non-formal-education
- https://www.euroguidance.eu/career-development-through-non-formal-education