Național

(Cum) să vorbim despre războiul din Ucraina (II)

Am pregătit următoarele sfaturi pentru liderii cercetași din țară, dar acestea pot fi utile și pentru educatori, părinți sau voluntari care lucrează cu copii și tineri în ONG-uri. Acest articol este o continuare / dezvoltare a primul articol pe acest subiect, pe care îl puteți regăsi aici.

Ca educator cercetaș, cum să te comporți în fața războiului din Ucraina? Ce să le spun cercetașilor și cercetașelor? Ce acțiuni să întreprindă? Cum să vă susțineți? 

Declanșarea războiului din Ucraina este un eveniment care necesită acțiuni chibzuite și o atitudine responsabilă din partea tuturor, în special a celor care au impact asupra educației tinerilor. Un reflex firesc poate fi tendința de a acționa spontan și de a te implica în acțiuni de ajutor, atât tu, cât și unitatea ta. Trebuie să ne amintim însă că sarcina principală a liderilor cercetași este activitatea educațională, în care siguranța copilului / tânărului este o prioritate, înțeleasă ca siguranță fizică și psihică. Să ne asigurăm că mesajele și acțiunile noastre iau în considerare anxietatea care poate fi cauzată de această situație și nu generează anxietate suplimentară. Va fi util să păstrați rutina obișnuită de lucru, ritmul întâlnirilor și ritualurile echipei, fiind totodată deschis în a discuta despre emoții și a vă implica în activități adecvate vârstei cercetașilor sau cercetașelor.  

În orice conversație despre război și situația din Ucraina este necesar să avem  grijă de persoana care pune întrebări. Fii atent, trăiește-ți emoțiile, acceptă-le în tine și în ceilalți. Nu nega sau escalada emoțiile tale. Gândește-te dacă ceea ce vrei să spui este un mesaj pe care un copil sau un tânăr care se află în fața ta îl poate înțelege. Uneori, mai ales în cazul cercetașilor mai tineri, oferă răspunsuri simple („în Ucraina este periculos acum, oamenii se tem și ne îngrijorăm și noi pentru ei”), în loc de povești detaliate. Modul în care interpretezi anumite evenimente și felul în care vorbești despre ele construiește o imagine a situației. Vorbește cu respect și despre fapte.  

Vorbește despre fapte și date. Nu catastrofa, permite-ți să „nu știi”. Niciunul dintre noi nu este specialist în război. Dacă nu știți răspunsul la o întrebare, răspundeți „Nu știu”. Este mai bine decât să discuți idei despre o situație necunoscută. Vor fi greu de evitat întrebările cercetașilor despre posibilitatea unui război și în România. Aceasta este o întrebare importantă. Când răspundeți, concentrați-vă pe fapte. Astăzi Rusia a atacat Ucraina și știm asta. Astăzi suntem în siguranță – acest lucru trebuie subliniat pentru a nu crește anxietatea copilului. Să ne concentrăm pe a fi în situația prezentă, aici și acum. Să nu ne facem viziuni și planuri de viitor, mai ales de genul „ce am face în cazul lui x”. 

Dacă în conversație există păreri foarte radicale sau stereotipe, merită să întrebați cu interes: „De ce crezi asta?”, „De unde ai această informație?” și să explici cu calm contextul mai larg. Încercați să utilizați informații verificate. Este bine să fii pregătit pentru diferite puncte de vedere și opinii despre conflictul actual și emoțiile puternice care le însoțesc. Dacă în echipa sau grupul dvs. sunt oameni din Rusia sau Ucraina, ar trebui să fiți deosebit de atenți la sentimentele lor și să vă asigurați că vor să participe la discuțiile despre conflictul actual. 

EMOȚII 

Nu vă prefaceți că subiectul nu există sau este ușor pentru noi. 

Nu evita subiectul, deși este dificil – nu te preface că nu se întâmplă nimic, ci urmărește cu atenție ce faci și de ce. Facem parte din comunitate și acest subiect va apărea oricum în acțiunile de strângere de fonduri, într-un fel sau altul. Pregătește-te pentru faptul că subiectul războiului va apărea în timpul întâlnirilor cercetașilor. Când te obișnuiești cu acest gând, îți va fi mai ușor să te ocupi de el la întâlnire. În același timp, asigurați-vă că munca cercetășească decurge cât de mult (pe cât posibil în situația actuală!) în conformitate cu ritmul stabilit.  

Războiul din Ucraina este o situație unică și foarte dificilă. Dacă simțim tensiune în legătură cu asta, să spunem clar. Numiți-vă emoțiile și nu le ascundeți, nu încercați să le subestimați. Tensiunile vor fi oricum vizibile și, diminuându-vă emoțiile, îi spuneți celuilalt că poate nici emoțiile sale nu sunt binevenite. Cu toate acestea, gândiți-vă cât de sigur este pentru dvs. și interlocutorul dvs. să le exprimați. Spuneți direct: „aceasta este o situație dificilă, sunt supărat de ea, voi cum vă simțiți? 

Să nu judecăm emoțiile și reacțiile copiilor și tinerilor noștri 

Fiecare dintre noi poate reacționa diferit la aceeași situație. S-ar putea să te simți dispus să vorbești despre război, despre nevoia de a te implica în eforturile de ajutorare, despre teama pentru tine și cei dragi sau e posibil să nu vrei să abordezi subiectul – fiecare dintre aceste reacții este în regulă și merită să faci un loc pentru fiecare dintre ele. Copiii au dreptul de a fi copii și de a nu fi interesați de politică și război, așa că respectați dorința de a vă juca și de a funcționa în mod obișnuit. Acesta nu este un moment bun pentru educația istorică. Încercați să nu generați asocieri și transferuri inutile.  

Dacă observați o schimbare în comportamentul unei persoane, puneți întrebări, încercați să numiți ceea ce vedeți. Doar pentru că nu vorbim despre frică nu înseamnă că va dispărea. Sarcina adulților este să-i ajute pe copii să facă față dificultăților și să le numească.  

Amintiți-vă că în mediile noastre există oameni de diferite vârste, deci și cu diferite niveluri de maturitate emoțională și capacitatea de a-și comunica emoțiile. Încercați să observați emoțiile, să le puteți gestiona, iar în relația cu ceilalți să arătați empatie, fără a vă lăsa copleșiți de emoțiile celorlalți.

ACȚIUNE

Verificați ce știu copiii și de ce cunoștințe au nevoie 

Merită să limitați singur urmărirea informațiilor despre război, dar și să le sugerați acest lucru copiilor și  tinerilor. Este greu să le verificăm credibilitatea, iar excesul lor mărește anxietatea pe care o simțim. (Notă: TikTok este saturat cu conținut din Ucraina, multe înregistrări ale atentatelor sunt false). Dacă ești în contact cu părinții copiilor și tinerilor  din grupul tău, este o idee bună să-i încurajezi să facă același lucru și să monitorizezi chiar mai mult decât de obicei la ce se uită copiii lor. 

Acesta este un moment bun pentru a-i întreba dacă știu ce sunt știrile false și dacă sunt conștienți că nu toate informațiile care vin la noi sunt adevărate. Poate că au propriile idei despre cum să verifice informațiile sau poate că trebuie să fie îndemnați (întrebând adulți de încredere, verificând în alte surse, pe site-uri confirmate și credibile etc.). 

Nu spori sentimentul de neputință – concentrează-te pe sfera ta de influență 

Vrei să acționezi și să ajuți? Grozav! Credem că sunteți gata să inițiați multe acțiuni de ajutor necesare și valoroase. De asemenea, vă puteți alătura activităților autorităților sau ale altor organizații neguvernamentale. Înainte de a propune unei echipe să se implice într-o anumită acțiune, luați în considerare dacă participarea la ea este adecvată vârstei și abilităților lor. Alegeți doar acele activități care sunt susținute de organizații binecunoscute care asigură siguranța voluntarilor. Acțiunea poate elibera tensiunea. Puteți vorbi despre cât de utile sunt astfel de acțiuni și care sunt scopul și sensul lor (ajutor real pentru refugiați, dar și gesturi care încurajează reflecția, gândirea, luarea de inițiative etc.). Atât ajutorul direct, cum ar fi organizarea de cadouri pentru cei nevoiași, cât și ajutorul simbolic, este valoros. De exemplu, realizarea de insigne galbene și albastre sau afișe care încurajează oamenii să participe la colectarea articolelor necesare pentru refugiați. Totul depinde de vârsta copiilor și tinerilor tăi. De asemenea, fii gata să refuzi să te implici într-o activitate. Să ne amintim că ceea ce distinge organizația de cercetași este frăția noastră, care poate (și trebuie) să fie realizată în primul rând prin a fi împreună. Poate fi util să direcționăm sprijinul către o anumită persoană – în condiții adecvate pentru persoana pe care dorim să o sprijinim. Să încurajăm acțiuni prietenoase față de copiii și tinerii din grupurile noastre – atât cei care vin din Ucraina, cât și toți cei care se simt anxioși. Nu uita de inițiativele comune care pot genera emoții bune. 

Ajutorul eficient este de obicei o activitate pe termen lung. Merită să planificați implicarea unui grup sau a unei echipe în ajutorarea Ucrainei în așa fel încât să fiți conștienți de următorii pași și de o perspectivă pe termen lung. Depinde de noi, liderii, să controlăm tendința de a acționa impulsiv, necugetat, și să-i învățăm pe copii și tineri să planifice. Este adevărat că acum este momentul să acționăm – și dacă ne simțim în măsură, ar trebui să ne angajăm în activități în funcție de vârsta și posibilitățile noastre. Totuși, să nu pierdem normalitatea și să o luăm copiilor. Războiul în curs, din Ucraina, tulbură pacea noastră și creează incertitudine. Dacă vrem să ajutăm eficient, ar trebui să avem grijă de sănătatea și siguranța noastră: să dormim suficient, să mâncăm, să facem exerciții și să facem mișcare, să bem cantitatea potrivită de apă, având grijă de noi. Dacă asigurăm îndeplinirea nevoilor noastre, îngrijirea nevoilor de bază ale copiilor și tinerilor noștri, vom putea oferi ajutor celorlalți mai eficient, mai mult timp și cu rezultate mai bune. În același timp, fii înțelegător cu tine însuți. Să nu ai așteptări nerealiste de la tine, că vei face totul 100%, că planul de întâlnire trebuie finalizat la minut sau că vei putea răspunde la fiecare apel, toate deodată. S-ar putea să observi o schimbare în comportamentul tău – observă-l, nu-l judeca. Întreabă-te, care este motivul reacției tale? 



Sursa txt: Jak rozmawiać o wojnie w Ukrainie | Związek Harcerstwa Polskiego (zhp.pl)


(Cum) să vorbești copiilor și tinerilor despre război?

Am pregătit următoarele sfaturi pentru liderii cercetași din țară, dar acestea pot fi utile și pentru educatori, părinți sau voluntari care lucrează cu copii și tineri în ONG-uri.

Probabil că în jurul fetelor și băieților din centrele noastre locale, fie că sunt mai mici sau mai mari, a ajuns deja subiectul despre războiului din Ucraina. Mulți urmăresc rețelele de socializare sau știrile în direct, unii au auzit în timp ce erau în autobuz sau în mașină, alții au văzut la televizorul de acasă în timp ce se pregăteau pentru școală. Este puțin probabil ca subiectul războiului să nu-i fi afectat în vreun fel. Indiferent dacă au auzit doar fragmente sau părți mai cuprinzătoare, aceste lucruri sunt ceva nou, ceva care aduce incertitudinea înapoi în viața lor, imediat după o pandemie dificilă.

Cum să reacționăm când copiii sau tinerii aduc subiectul în discuție la întâlnire?

  • Să le acordăm timp pentru nevoia lor de a vorbi despre subiect împreună, chiar dacă este în detrimentul programului făcut deja.
  • Să fim buni ascultători și să le arătăm că suntem interesați de ceea ce gândesc și simt în aceste momente.
  • Să întrebăm ce știu ei despre subiect, ce au înțeles deja. Poate fi o rampă de lansare bună pentru următoarea noastră conversație.
  • Să le completăm informațiile cu o descriere bazată pe fapte a ceea ce se întâmplă. Dacă au întrebări, haideți să le răspundem sincer și concret. Să alegem limbajul și profunzimea informațiilor proporțional cu vârsta lor. Nu vrem ca ei/ele să părăsească conversația cu o teamă și mai mare de război. Să nu reducem gravitatea războiului, dar să ținem cont că nu este nevoie ca cei mai tineri, în special, să cunoască toate detaliile sângeroase despre ceea ce se întâmplă.
  • Să discutăm despre faptele reale, fără a vorbi prea mult despre amploarea impactului. Să nu anticipăm ce se poate întâmpla în continuare și nici să nu vorbim despre cât de teribil se pot întâmpla lucrurile în viitor.
  • Dacă vrem să ne împărtășim opiniile, să vorbim despre modul în care percepem războiul, în general. Să lămurim clar că violența nu este o modalitate bună de a rezolva un conflict, la fel cum nu este corect să se încalce drepturile altora și drepturile internaționale.
  • Să încurajăm tinerii să simpatizeze cu cei afectați direct de război. De multe ori nu trebuie să fie departe, poate au în clasă sau chiar în patrulă prieteni ucraineni sau ruși. Ei nu au nimic de-a face cu agresivitatea și ei înșiși pot fi, de asemenea, îngrijorați pentru cei dragi.
  • Să vorbim cu ei despre ce putem face pentru oamenii afectați de război, care sunt opțiunile noastre ca unitate, dar și ca indivizi. Poate fi o contribuție financiară la una dintre colecțiile publice, asistență materială sau doar o simplă înțelegere, compasiune și disponibilitate de a ajuta în viitor, după cum este necesar.
  • Să învățăm unde să căutăm informații verificate sau cum să le verificăm și să le distingem de știrile false. Războiul de dezinformare este, de asemenea, parte a acestui conflict și trebuie să-i pregătim pe cei mai mici să nu cedeze în fața lui.
  • Să le arătăm oamenii buni care ajută. Să le subliniem serviciul pe care aceștia îl fac, pentru ca cercetașii să știe că, deși există câțiva oameni răi pe lume, există și alții, mult mai buni, care se susțin unii pe alții.
  • Să-i asigurăm că există o mulțime de profesioniști cărora le pasă de siguranța noastră – soldați, oameni de stat, polițiști, medici și asistente și mulți alții.
  • Să le dăm un exemplu bun. Este important ca fetele și băieții să vadă cum ne abordăm pe noi înșine. Cum lucrăm cu propriile noastre temeri, că îi putem sprijini în mod clar pe cei care suferă sau căutăm în mod activ modalități de a ajuta. Chiar și un astfel de model îi va ajuta să facă față propriilor frici.

Ar trebui să deschid singur subiectul războiului din Ucraina?

Fără îndoială, o întrebare dificilă. După cum am scris mai sus, este puțin probabil ca copiii să nu știe deja despre război.

Dacă nu sunteți siguri dacă să deschideți subiectul, lăsați-i pe ei să îl aducă în conversație. Întrebați la începutul întâlnirii cum sunt, ce au experimentat în timpul zilei, cum se descurcă. Dacă vreunul dintre ei se confruntă cu subiectul războiului, probabil îl va menționa, iar alții se pot alătura. Apoi puteți urma punctele de mai sus. Dacă subiectul nu apare, s-ar putea să nu fie nevoie să îl deschideți cu ei încă.

Ce altceva este bine de știut?

  • Este posibil ca unii copii mai anxioși să nu vrea să meargă la o întâlnire și ar prefera să fie cu familia. Să respectăm asta.
  • Dacă la întâlnire observi pe cineva mai anxios, o schimbare mai semnificativă a comportamentului etc., anunță-i părinții. Și dacă este evident, spune-le că anxietatea provine probabil din ceea ce aude despre război și sfătuiește-i să înceapă să vorbească acasă despre asta. 

 

(Adaptare după Bára Tichavová – Rozárka / Viceprimarul Junák – cercetaș ceh și reporter pentru program / Sursa: (Jak) mluvit s dětmi o válce?)


Declarația ONCR cu privire la situația din Ucraina

Organizația Națională Cercetașii României este profund îngrijorată de operațiunea militară asupra Ucrainei și de deteriorarea generală a situației de securitate din regiune.

Promovăm soluționarea oricărei dispute în acord cu principiile dreptului internațional și păstrând cel mai mare respect pentru drepturile omului, integritatea teritorială și suveranitatea națiunilor.

În ceea ce privește modul în care este afectată cercetășia din Ucraina, menționăm că deși Centrul Regional de Asistență Eurasia, cu sediul la Kiev, și-a mutat întreaga activitate în mediul virtual începând din 2020, iar personalul său internațional lucrează din diferite țări, Organizația Mondială a Mișcării Cercetășești menține un contact strâns cu personalul și Organizația Națională din Ucraina.

Mișcarea cercetășească are și se mândrește cu un lung istoric de susținere a păcii, justiției și drepturilor omului, inclusiv drepturile copiilor și tinerilor din întreaga lume, în special în zonele în care apar conflicte. Încurajăm concentrarea tuturor eforturilor pentru a asigura încetarea imediată a ostilităților și protecția tuturor civililor, inclusiv a copiilor și tinerilor, acordând prioritate diplomației pentru o abordare pașnică a tuturor problemelor.

Suntem alături de frații și surorile noastre cercetași/e care trec prin momente dificile în această perioadă și îi asigurăm de întreaga noastră solidaritate.


22 februarie – Ziua Mondială a Cercetăşiei

Pe 22 februarie, Cercetașii României se alătură celor peste 50 de milioane de cercetași din întreaga lume, pentru a sărbători nașterea fondatorului mișcării, Lordul Robert Baden-Powell și Ziua Mondială a Cercetășiei (cunoscută și ca Ziua Gândului).

Cercetășia începe acum 115 ani, când Robert Baden-Powell, profesor, artist, scriitor și erou național al Angliei, organizează o tabără experiment pe Insula Brownsea, la care iau parte 20 de tineri. Împărțiți pe grupuri mici – patrule, acești primi cercetași participă la probe, exerciții și concursuri, au misiuni de recunoaștere, pleacă în drumeții și sunt nevoiți să se descurce singuri în mijlocul naturii. Seara, poveștile din jurul focului de tabără devin prilej de învățare. Succesul acestei tabere este transpus în cartea Scouting for Boys. Ea devine a patra cea mai vândută carte din lume și temelia pentru ceea ce va însemna pedagogia cercetășească și  lansarea mișcării mondiale scout, onorată cu titlul de cea mai importantă organizație de tineret din lume. 

Cercetășia, prin propunerea ei educativă, însoțește tinerii în tranziția lor de la copilărie la vârsta adultă, ajutându-i, într-un mediu sigur, să dezvolte competențe, comportamente, valori și atitudini necesare cetățeniei active. Este o mișcare a tinerilor și pentru tineri, susținută de adulți; nu este o mișcare pentru tineri gestionată de adulți în numele lor, ci o mișcare în care tinerii și adulții lucrează împreună, în parteneriat, cu mult entuziasm.

Cercetășia oferă contexte diverse de dezvoltare personală și emoțională într-un mediu sigur și sănătos. Cercetășia îi pregătește pe tineri pentru a fi activi la nivel local și global, și pentru a răspunde provocărilor economice, sociale și de mediu actuale, contribuind astfel la realizarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD). Astfel, tinerii cercetași arată grijă și empatie pentru ceilalți, iau decizii, își asumă responsabilitate pentru acțiunile lor și își păstrează angajamentele luate, își afirmă valorile, cauzele și idealurile și acționeze în consecință pentru acestea, respectă alte culturi indiferent de gen, etnie, religie, limbă sau cultură, cunosc mediul înconjurător și au comportamente responsabile în protejarea acestora.

“Robert Baden Powell ne îndeamnă – să lăsăm lumea un pic mai bună decât am găsit-o!-, iar această zi ne oferă prilejul să reflectăm la motivul pentru care suntem cercetași, precum şi la contribuţia pe care fiecare dintre noi o avem în comunitățile din care facem parte. E o zi în care peste 50 de milioane de cercetași din întreaga lume sunt în sărbătoare. Vă invit să ne bucurăm cu toții de această aniversare și să transformăm fiecare zi cu aceeași intenție pe care ne-a lăsat-o Baden Powell, să știm că am făcut tot posibilul pentru a dobândi această lume puțin mai bună. Răspunde-ți cu ‘Gata oricând!’ la toate provocările pe care le trăim în perioada aceasta.” – Elena Lupoaea-Petrea, Președinte ONCR

Mulțumim pentru cadouri și sprijin partenerilor noștri de la MaraMura, 5toGo și Elefant și fiecărui om bun care a ales să-și arate iubirea față de cercetășie printr-o donație. 


Apel de angajare – Responsabil atragere fonduri

Cercetășia a oferit în ultimii 30 de ani, un program educațional captivant pentru mii de copii și tineri. Educația cercetășească dezvoltă caractere puternice și construiește comunități durabile, de încredere.

Avem nevoie de sprijinul tău pentru a putea duce programul cercetășesc mai departe! Hai în echipa noastră!

Poziție deschisă: Responsabil atragere fonduri

Localizare: București, sediul național

                           Ce vei face?

  • Contribui la strategia de strângere de fonduri a organizației;
  • Implementezi un plan de acțiune multianual pentru atragerea de resurse care să sprijine derularea programului educațional – donatori corporate și donatori individuali;
  • Menții și consolidezi relația cu donatorii existenți, păstrând securitatea și confidențialitatea datelor;
  • Participi la diverse activități / evenimente ce au ca scop stabilirea de parteneriate pentru atragerea de fonduri;
  • Asiguri reprezentarea unei imagini unitare a organizaţiei în mediul corporate și în fața donatorilor;
  • Participi în mod direct la atragerea de fonduri pentru asigurarea unui buget anual de 300.000 EUR / an.

Pentru un program așa fain căutăm OM FAIN:

  • cu experiență de min. 2 ani în atragerea de resurse (specific donatori corporate și donatori individuali), de preferat în mediul ONG
  • deschis la nou, creativ, proactiv, cu o bună capacitate de analiză și planificare
  • care crede că educația copiilor și tinerilor reprezintă modul prin care putem construi comunități durabile și o lume mai bună

De ce ai vrea să fii parte din echipa noastră?

  • Program flexibil și apartenență la o echipă motivată să contribuie la misiunea organizației;
  • Reprezentăm o organizaţie de top în domeniul educaţiei la nivel național și internațional;
  • Ai acces la evenimentele noastre locale, naționale sau internaționale;
  • În fiecare zi vei ști că munca ta contribuie în mod direct la formarea de comunități de încredere pentru oameni ca tine și familia ta;

Dacă vrei să te alături echipei noastre trimite-ne CV-ul tău la adresa de email mihaela.girleanu@scout.ro, cu subiectul mesajului: Aplicație Responsabil atragere fonduri, până la data 11 aprilie 2022.

Evaluarea aplicaţiilor primite se va face cu respectarea principiului confidenţialităţii şi al egalităţii de şanse. Vor fi contactate numai persoanele care îndeplinesc cerinţele menţionate şi sunt selectate pentru interviu.

Te aşteptăm cu drag în echipa noastră să contribuim împreună la educația copiilor și tinerilor din România! 


Un nou an, o nouă colegă

Suntem bucuroși să v-o prezentăm pe noua noastră colegă, Andreea Chirilă, care s-a alăturat echipei executive în rolul de Manager Comunicare. 

„Am ajuns la cercetași (No bine…Cluj!), în vara lui 2010, din întâmplare și am rămas pentru că am ales. Am avut privilegiul de a crește, învăța și lucra alături de oameni minunați, care au avut încredere în mine, mi-au dat curaj și mi-au fost alături în nenumărate aventuri. 

Acum am bucuria de a reveni într-un nou rol, plină de energie și motivată să contribui la promovarea cercetășiei în comunitate, la o lume mai bună.

Sunt o persoană curioasă, săritoare, muncitoare și comunicativă. Îmi place munca în echipă, bunul-simț și ceaiul de mentă. Respect ideile, opiniile și diferențele dintre oameni și le consider valoroase. Iubesc natura și animalele. Sunt recunoscătoare pentru această nouă oportunitate și sunt Gata Oricând pentru o nouă provocare!”


Bianca Iloaia-Pîrvulescu este unul dintre Eroii Messenger of Peace 2021

Organizația Națională „Cercetașii României” se mândrește cu faptul că unul dintre cei 25 de eroi Messenger of Peace recunoscuți anul acesta este Bianca Iloaia-Pîrvulescu, lider adult și Președinta Centrului Local Aetos, Drobeta-Turnu Severin și, totodată, Manager de Proiecte în cadrul Echipei Executive a ONCR. 

Premiul internațional Messengers of Peace Heroes primit de Bianca este o recunoaștere pentru contribuția sa adusă la promovarea dezvoltării durabile și eforturile ei constante în educație.

În cadrul ceremoniei de premiere, care s-a desfășurat online anul acesta, au fost aduse onoruri pentru Eroii – Mesageri ai Păcii și au fost evidențiate poveștile lor unice bazate pe proiecte desfășurate în comunitate. Premiul de Erou – Mesager al Păcii recunoaște serviciul și acțiunile tinerilor din cinci arii, ce se regăsesc și în Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD): mediu, consolidarea păcii, abilități de viață, sănătate și bunăstare și răspunsul față de COVID-19.

„Eu sunt mândră că sunt cercetașă și că mi-am tras toată familia în acest sens, sora mea fiind și ea cercetașă, iar părinții noștri fiind cei mai mari susținători ai noștri și ai acțiunilor noastre. Sunt mândră că am o comunitate de prieteni cercetași și mentori care mi-au schimbat multe aspecte ale vieții”, afirmă Bianca despre experiența ei la cercetași.

Cu privire la proiectul care i-a adus acest premiu Bianca ne povestește că: „ne-am strâns un grup de 5 cercetașe și am aplicat la o finanțare în cadrul Corpului European de Solidaritate cu un proiect în care să ajutăm la rezolvarea (parțială) a unei probleme din comunitate. În urma unui sondaj în rândul a 100 de tineri am aflat că ei nu cunosc informații despre tematica schimbărilor climatice, că Educația pentru Dezvoltare Durabilă nu se practică în instituțiile lor de învățământ și că nu au deprinderile necesare pentru a înțelege acest domeniu. Am mai aflat și că majoritatea își doresc să afle mai multe, să dezvolte o relație mai bună cu mediul înconjurător și să înțeleagă cum acțiunile lor au impact la scară mai largă. De aceea, a luat naștere proiectul SOS, un apel la comunitate și instituții și un cadru de învățare pentru tinerii din comunitate despre impactul schimbărilor climatice și măsurile pe care le putem lua atât împreună, cât și individual.”

„Bianca este unul dintre oamenii despre care știm că lucrurile sunt pe mâini bune, fie că este vorba despre a coordona o echipă, un proiect, un Centru Local cu peste 140 de persoane sau o viziune pentru dezvoltarea durabilă a comunității sale, în care crede cu atâta tărie”, ne spune colega sa din echipa executivă, Anca Bucur. 

„Suntem extrem de mândri pentru reușita eroului nostru și îi urăm mult succes în a inspira și alți tineri cu entuziasmul și motivația sa.”, adaugă și Bogdan Fechită, din partea Consiliului Director. 

Eroul nostru a fost recunoscut pentru faptul că a inițiat și coordonat un proiect național pe tema ODD și a obținut un grant de sprijin din partea Comisiei Europene în acest sens. Scopul proiectului a fost educarea copiilor și tinerilor din comunitatea locală și națională cu privire la Dezvoltarea Durabilă, cu următoarele obiective: 

  • organizarea a peste 100 de evenimente de educație non-formală pentru dezvoltare durabilă, pentru copii și tineri din comunitatea locală

  • derularea unei campanii de promovare online a ODD, la nivel național

  • organizarea a peste 20 de ieșiri în natură, cu tematica ODD, la care au participat peste 200 de copii și tineri din comunitatea locală

Printre alte inițiative coordonate de tineri și recunoscute se numără proiecte prin care a fost oferit ajutor în comunitate în timpul izbucnirii COVID-19 în Tunisia, înființarea de centre de educație pentru copiii defavorizați în Columbia, proiecte cu rol de conștientizare a sănătății reproductive în Kenya sau oferirea de sprijin pentru sănătate mintală tinerilor din Regatul Unit. 

Ce este Messenger of Peace

Messengers of Peace este un program derulat la nivel mondial, ce adună într-o rețea globală tineri care construiesc pacea și îi inspiră să devină cetățeni activi în comunitățile lor. Din 2010, inițiativa Messengers of Peace a implicat aproape toate cele 172 de organizații naționale de cercetași și a cumulat peste 2,5 miliarde de ore de muncă în serviciul Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă.

În acest an, mișcarea mondială recunoaște 25 de tineri pentru serviciile și contribuțiile lor remarcabile aduse la construirea păcii și promovarea dezvoltării durabile în comunitățile lor


Lansare bancnotă în memoria Ecaterinei Teodoroiu

Organizația Națională „Cercetașii României” (ONCR) salută și apreciază inițiativa Băncii Naționale a României (BNR) de a lansa o bancnotă în memoria Ecaterinei Teodoroiu, o personalitate marcantă nu doar a cercetășiei din România, ci și a istoriei țării noastre. 

BNR va lansa oficial vineri, 26 noiembrie, în cadrul unui eveniment special, bancnota de 20 de lei, care va avea o culoare verde oliv, va avea dimensiunile de 136×77 mm și va purta imaginea Ecaterinei Teodoroiu. Bancnota va fi pusă în circulație începând de miercuri, 1 decembrie 2021. 

Este pentru prima dată când pe o bancnotă cu putere circulatorie se află imaginea unei personalități feminine. Pe lângă imaginea Ecaterinei, bancnota va conține și alte elemente specifice cercetășiei: o floare de crin în spatele Mausoleului de la Mărășești, precum și insigna Asociației „Cercetașii României”, precursoare Organizației noastre actuale. 

„De-a lungul istoriei, femeile au demonstrat determinare și perseverență în acțiunile pe care le-au întreprins. Și, unele dintre ele, au reușit să scrie istorie. Salutăm cu recunoștință inițiativa Băncii Naționale a României. Este o ocazie de a mulțumi tuturor femeilor care oferă pasiune, energie și curaj pentru a contribui la o lume mai bună.”, a declarat Elena Lupoaea-Petrea, președintele Organizației Naționale „Cercetașii României”. 

„Toți cercetașii cunosc chipul Ecaterinei Teodoroiu de la activitățile desfășurate, astfel încât va fi mare bucurie în Centrul nostru Local atunci când vom vedea portretul liderei noastre spirituale pe o bancnotă cu putere circulatorie. Suntem mândri că suntem cercetași, mândri că această eroină s-a născut pe meleagurile noastre și a fost prima femeie ofițer din armata română, o cercetașă care poate a schimbat cursul Primului Război Mondial și, prin aceasta, cursul istoriei universale.”, transmite Filiala ONCR „Ecaterina Teodoroiu” din Târgu Jiu.

Cine a fost Ecaterina Teodoroiu

Ecaterina Teodoroiu s-a născut pe 15 ianuarie 1894 și a decedat pe front pe 3 septembrie 1917, la vârsta de 23 de ani. Este una dintre cele mai cunoscute și apreciate cercetașe din istoria organizației. După ce și-a început studiile la școala din satul natal și apoi la Târgu Jiu, s-a mutat la București pentru gimnaziu. Aici a intrat în contact cu cercetășia, intrând în 1913 în cohorta „Păstorul Bucur”. 

După izbucnirea Primului Război Mondial, Ecaterina a revenit în Târgu-Jiu și s-a mutat în cohorta cercetașilor „Domnul Tudor”. A activat ca asistentă medicală pe front, iar, după căderea fratelui său, a cerut să fie mutată într-o unitate de combatanți. A fost luată ca prizonieră, însă a reușit să evadeze, salvându-și și comandantul, apoi a revenit pe front. Pentru faptele ei, a fost decorată în martie 1917 cu „Virtutea cercetășească” de aur, iar apoi prin decret regal cu „Virtutea militară” clasa a II-a.

Despre Cercetașii României și World Organization of the Scout Movement (WOSM)

Cercetășia este un program educațional captivant pentru mii de copii și tineri din România și de pe întreg globul. Educația cercetășească dezvoltă caractere puternice și construiește comunități durabile, de încredere. 

În prezent, peste 4000 de copii și tineri, cu vârste între 7 și 24 de ani, din toată țara, beneficiază de aceste program complex de formare și dezvoltare, cu sprijinul celor 1500 de voluntari adulți, organizați în 85 de Centre Locale din peste 50 de localități. Printre aceste centre se numără și Filiala ONCR „Ecaterina Teodoroiu” din Târgu Jiu.

Organizaţia Națională „Cercetașii României” este membră cu drepturi depline a Organizaţiei Mondiale a Mişcării Scout (www.scout.org) ce numără în prezent peste 50 de milioane membri activi în 224 de ţări şi teritorii, fiind cea mai mare mișcare de tineret din lume.

Pentru mai multe informații, contactați ONCR România:
Bogdan Fechită
membru Consiliu Director
bogdan.fechita@next.scout.ro


Tineri pentru Viitor

În perioada 27 septembrie – 26 noiembrie Cercetașii României au organizat o serie de stagii de formare pentru tinerii și lucrătorii de tineret din organizație, cu scopul de a dezvolta capacitatea organizațională la nivelul structurilor locale de tineret în vederea creșterii calității activităților educaționale livrate și asigurării sustenabilității impactului în comunitate a acestora.

Pe parcursul celor 3 zile de formare, participanții au dobândit cunoștințe despre metodele pedagogice non-formale și abilități de a le pune în practică și a le alege eficient, astfel încât procesul prin care trece tânărul să fie eficient, iar obiectivele educaționale pe care le stabilesc pentru activități să fie atinse. Având în vedere modul de învățare experiențial facilitat de către formatori pe toată durata stagiului, consider că gradul de atingere al acestui obiectiv a fost maxim, rezultat confirmat de către participanți. 

De asemenea, participanții au dezvoltat un plan de acțiuni care să se întâmple în viitor în comunitățile locale din care aceștia fac parte și care să fie reprezentate de activități educaționale care să permită dezvoltarea echilibrată a unor tineri care să fie activi în societatea din care fac parte.

Aceste activități au făcut parte din Proiectul Tineri pentru Viitor, un proiect câștigător al apelului de finanțare pentru tineret din cadrul Ministerului Tineretului și Sportului.


Code 4 n@ture – Programează pentru protejarea mediului

Cu ocazia Săptămânii Europene a Programării (Europe Code Week), pe data de 9 octombrie 2021, am derulat online proiectul „Code 4 n@ture (Programează pentru protejarea mediului)”, propus de Organizația Națională „Cercetașii României” – Centrul Local Dapyx Medgidia.

Evenimentul a urmărit dezvoltarea de competențe de robotică și programare precum și formarea de atitudini responsabile pentru mediul înconjurător pentru elevii de gimnaziu.

Activitățile din cadrul evenimentului online au început cu un joc interactiv de cunoaștere, apoi au urmat discuții despre mediu și protejarea acestuia, prezentarea principiilor de dezvoltare durabilă care determină copiii și tinerii să iubească și să protejeze natura și un joc interactiv pentru verificarea cunoștințelor acumulate de participanți. 

În partea a doua a evenimentului s-a programat în Scratch, fiecare participant având ocazia să realizeze o poveste sau un joc pe teme de mediu. A fost prezentată construirea robotului mBot (acesta a primit și un nume-Yendo) și a stației meteo realizată cu senzori și leduri pe o plăcuță Arduino care funcționa în cadrul unei ferme (machetă).

Astfel, prin activitățile desfășurate, cei 27 participanți au conștientizat care sunt efectele încălzirii globale și cum putem ameliora această problemă atunci când respectăm mediul și folosim tehnologia în acest scop. 

„Programul Meet and Code a fost foarte important pentru comunitatea noastră deoarece am reușit să facem o introducere în programare și robotică, dar am tras și un semnal de alarmă cu privire la protejarea mediului înconjurător demonstrând astfel că tehnologia poate ajuta mediul dacă omul își dorește acest lucru. Cercetașii Dapyx au lucrat în timpul evenimentului alături de elevi de vârsta lor din Medgidia, s-au distrat și au învățat împreună despre mediu, programare și robotică. Deoarece participanții au fost foarte încântați, la solicitarea lor, am decis să organizăm mai des astfel de evenimente.”, a declarat coordonatorul evenimentului, Gina Șerban.

Code 4 n@ture este finanțat cu ajutorul programului Meet and Code (https://www.meet-and-code.org/), susținut la nivel european de compania de software SAP. Meet and Code 2021 este coordonat de Haus des Stiftens gGmbH și rețeaua TechSoup Europe în 35 de țări europene și susține, pentru al 5-lea an consecutiv, evenimente de tehnologie și programare aliniate cu misiunea inițiativei Comisiei Europene: Europe Code Week.

În România, programul Meet and Code este coordonat de Asociația Techsoup. Din 2010, Asociația Techsoup (https://www.asociatiatechsoup.ro) creează și oferă resurse IT și experiențe de învățare a tehnologiei pentru organizații nonprofit, tineri și profesori. Asociația Techsoup este câștigătoare a premiului Digital Skills for Education din cadrul European Digital Skills Awards în 2017, competiție organizată de Comisia Europeană.